Connect with us

Araştırma ve Raporlar

2021’DE PERAKENDE SATIŞLARININ YÜZDE 17,6’SI E-TİCARET…

iyzico, Dogma Alares ve ETİD tarafından hazırlanan “2021 Türkiye E-Ticaret Ekosistemi Raporu’na göre, 2020 yılına nazaran e-ticaret işlem sayısı yüzde 46 artarak 3,4 milyara, e-ticaret hacminin ise yüzde 69 artışla 381,5 milyar TL’ye ulaştı.

 

E-ticaret sektörünün 2021 karnesi iyzico, Dogma Alares ve Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği’nce (ETİD) hazırlanan “2021 Türkiye E-Ticaret Ekosistemi Raporu”, e-ticaret, dünya genelindeki gibi Türkiye’de de güçlü bir büyüme gösterdiğini ortaya koyuyor. 2021 yılında Gayri Safi Yurt İçi Hasıla’nın (GSYH) yüzde 4,5’i, toplam perakende sektörü satışlarının ise yüzde 17,6’sı e-ticaretle oluştu.

REKOR SATIŞ VE İŞLEM HACMİ 22 VE 26 KASIM’DA
Türkiye’de 2021 yılında en fazla sayıda online alışveriş, 22 Kasım Pazartesi günü yapıldı. Gün bazında en yüksek satış hacmi ise Black Friday günü (26 Kasım Cuma) elde edildi. 26 Kasım’da yılın ortalama bir gününe kıyasla 3 kat satış ve 1,8 kat işlem gerçekleşti.

BANKA KARTLARI VE ÖN ÖDEMELİ KARTLAR ÖNE ÇIKIYOR…
2021 yılındaki en çok tercih edilen ödeme yöntemi kredi kartlı işlem sayısı 8,2 milyar, alışveriş tutarıysa 1,6 trilyon TL. 2017’deki alışverişlerin yüzde 82’si kredi kartıyla yapılırken, oran 2021’de yüzde 56’ya geriledi. Bu gerilemede, banka kartları, ön ödemeli kartlar ve dijital cüzdanlar rol oynadı.

Orkun Saitoğlu- iyzico COO’su

“DAHA DEMOKRATİK BİR EKOSİSTEM GEREKİYOR”
iyzico COO’su Orkun Saitoğlu, rapordaki veriler incelendiğinde sayıca pazarı domine eden mikro işletmelerin satış hacminde aynı etkiyi meydana getiremediklerinin altını çizdi: “Pazarın sadece yüzde 1’ine denk gelen büyük ölçekli satıcılar, toplam pazar payının yüzde 79’una sahip. Bu veriler daha demokratik bir ekosistemin gerekliliğine dikkat çekiyor. Biz bu noktada iyzico olarak alışverişin etrafında demokratik bir ekosistemin varlığını, güvenli ödeme altyapımızla sağlıyoruz.”

BANKACILIK HİZMETİ ALMAYANLARA ONLINE ALIŞVERİŞ İMKANI…
Saitoğlu, “iyzico ile Öde” seçeneği sayesinde herhangi bir bankacılık hizmeti almayan milyonlarca kullanıcıya online alışveriş imkanı sunduklarını kaydetti: “iyzico ile Öde, 2021’de 30 bin üye iş yeri aracılığıyla 1,5 milyon aktif kullanıcı kitlesine ulaştı ve 2020-2021 döneminde işlem adedi bazında yüzde 388 büyüdü. Geçtiğimiz yıl içerisinde iyzico ile Öde’nin e-ticaret işlemleri içindeki payı aylık bazda yüzde 3 seviyesinden yüzde 13 seviyesine kadar yükseldi.”

Erdal Güner- Dogma Alares Kurucu Ortağı

MERKEZİYETSİZ E-TİCARETE DOĞRU…
Dogma Alares Kurucu Ortağı Erdal Güner, e-ticaretin “alışılagelinen alışveriş yöntemlerini dönüştürmesinin” yanı sıra, kendi içinde de hız kesmeden dönüşmeye devam ettiğine dikkat çekti: “Bu konuda öne çıkan en çarpıcı gelişmelerden biri, blokzincir teknolojisi sayesinde konuşulmaya başlanan merkeziyetsiz e-ticaret. Merkeziyetsizleşmeyle birlikte e-ticaret ekosistemi daha adil bir yapıya doğru evriliyor: Yatay karar mekanizması sayesinde e-ticaret hiç olmadığı kadar demokratik bir hale gelme potansiyeline kavuşuyor. Öte yandan merkeziyetsiz e-ticaret, takip edilemeyen işlemlerle birlikte güvenlik, kayıt dışı ekonomi ve e-ticaret hukuku gibi birçok konuyu düşünmeyi gerektiriyor. Henüz gündelik e-ticarete tam entegre olmasa da blok zincir teknolojisi, e-ticaretin geleceği açısından yüksek derecede belirleyici bir unsur olarak değerlendirilmeli.”

Emre Ekmekçi-ETİD Yönetim Kurulu Başkanı

BÜYÜK PERAKENDECİLER DE E-TİCARETE YÖNELDİ…
Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) Yönetim Kurulu Başkanı Emre Ekmekçi ise Covid-19 salgını sürecinde e-ticaret yapan işletme sayısının beş kattan fazla arttığına işaret etti: “Büyük perakendeciler e-ticareti artık yan bir iş değil, ana iş kolu olarak görmeye başladı. Süpermarket, taze gıda ve yemek sektörleri tamamen bir dönüşüm sürecinin içine girdiler.”

 

 

 

RAPORDA ÖNE ÇIKAN İSTATİSTİKLER…
• 2019’da 138 TL olan ortalama sepet büyüklüğü, 2021’de 146 TL’ye ulaştı.
• Tüketiciler e-ticaret alışverişleri kapsamında 2021 yılında her alışverişte ortalama 170 TL harcadı.
• Türkiye’de 2021 yılında en fazla sayıda çevrimiçi alışveriş, Black Friday haftasının başladığı 22 Kasım Pazartesi günü yapıldı.
• Gün bazında en yüksek satış hacmi ise Black Friday (26 Kasım Cuma) günü elde edildi.
• Black Friday gunü, ortalamanın 3 katı satış hacmi ve 1,8 katı işlem hacmi gerçekleşti.
• Satış bazında en yüksek büyümeye, 2019-2020 dönemindeki yüzde 15’lik düşüşünü telafi eden turizm ve seyahat sektörü erişti.

(Soldan sağa) Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) Yönetim Kurulu Başkanı Emre Ekmekçi, iyzico COO’su Orkun Saitoğlu ve Dogma Alares Kurucu Ortağı Erdal Güner, “2021 Türkiye E-Ticaret Ekosistemi Raporu’nu birlikte açıkladı. 

Bizi Paylaşın
Continue Reading
Yorum yapmak için tıklayın

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir