Connect with us

Araştırma ve Raporlar

E-TİCARETTE TÜRKİYE’NİN GELİŞİM STRATEJİSİ NE OLMALI?

TÜSİAD Yönetim Kurulu Başkanı Simone Kaslowski, TÜSİAD – Deloitte Digital iş birliğiyle hazırlanan “E-ticaretin Öne Çıkan Başarısı, Tüketici Davranışlarında Değişim ve Dijitalleşme 2022” adlı raporun tanıtım toplantısında “E-ticaret ile ilgili atacağımız adımlarda amacımız, marka ve ürünlerimizin dünya çapında bilinirliğini, pazar payını ve e-ihracatını artırmak olmalı.” dedi. Raporun içeriğini anlatan Deloitte Türkiye Danışmanlık Hizmetleri Lideri Hakan Göl ise şunları söyledi: “E-ticaretin dijital kanallardan gelen ciro yüzdesi, dijitale ayrılan yatırımın payı, e-ticaret stratejisinin net ve anlaşılır olması, yetkinlik- olgunluk düzeyi ile ilgili değerlendirmeleri göz önüne aldığımızda; e-ticaretin çok hızlı bir gelişim gösterdiğini ve daha da gelişim potansiyelinin olduğunu söylemek mümkün.”

 

TÜSİAD (Türk Sanayicileri ve İşinsanları Derneği) Dijital Türkiye Yuvarlak Masası bünyesindeki eTicaret Çalışma Grubu faaliyetleri çerçevesinde TÜSİAD – Deloitte Digital iş birliğiyle hazırlanan “E-ticaretin Öne Çıkan Başarısı, Tüketici Davranışlarında Değişim ve Dijitalleşme 2022” adlı rapor kamuoyuyla paylaşıldı.

(Soldan sağa/yukarıdan aşağıya): TÜSİAD Yönetim Kurulu Başkanı Simone Kaslowski, Deloitte Türkiye Danışmanlık Hizmetleri Lideri Hakan Göl, PınarOnline Dijital Dönüşüm ve eTicaret Direktörü Bilge Kalpaklıoğlu Eyilik, Hepsiburada Pazarlama Grup Başkanı Ender Özgün, TÜSİAD eTicaret Çalışma Grubu Başkanı Öget Kantarcı, TÜSİAD Yönetim Kurulu Başkanı Simone Kaslowski ile TÜSİAD Yönetim Kurulu Üyesi ve Dijital Türkiye Yuvarlak Masası Başkanı Serkan Sevim, ETİD (Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği) Yönetim Kurulu Başkanı Emre Ekmekçi.

DÜNYADA VE TÜRKİYE’DE E-TİCARETİN GELİŞİMİ…
Dünyada ve Türkiye’de e-ticaretin gelişiminin ve yakın dönemdeki gelişmelerin incelendiği raporda; “sosyal ticaret, etkileyici pazarlama, doğrudan tüketiciye satış, e-ihracat ve Çin pazarı” gibi güncel başlıklar üzerine değerlendirmelere yer verildi.

Rapor, Deloitte Türkiye Danışmanlık Hizmetleri Lideri Hakan Göl tarafından TÜSİAD Yönetim Kurulu Başkanı Simone Kaslowski ile TÜSİAD Yönetim Kurulu Üyesi ve Dijital Türkiye Yuvarlak Masası Başkanı Serkan Sevim’in açılışında konuştuğu çevrimiçi toplantıda tanıtıldı.

“MARKA VE ÜRÜNLERİMİZİN E-İHRACATINI ARTIRMALIYIZ”
Simone Kaslowski, e-ticaretin dijital ekonominin önemli bir boyutunu oluşturduğuna dikkat çekti: “Son 2 yıl, Covid-19 pandemisi şartlarıyla hizmet sektörünün yeniden şekillendiği ve e-ticaretin de çok hızla büyüdüğü; şirketlerin her gün yeni çözümler üreterek yeni stratejiler geliştirdiği bir dönem oldu. Yüzde 70’i geçen bireysel internet penetrasyonu, mobil geniş bant aboneliklerindeki artış ve coğrafi konumun getirdiği bölgesel olabilme avantajımız e-ticarette ulusal ve uluslararası anlamda önümüzü açan belli başlı unsurları oluşturuyor. Bu çerçevede, e-ticaret ile ilgili atacağımız adımlarda amacımız, marka ve ürünlerimizin dünya çapında bilinirliğini, pazar payını ve e-ihracatını artırmak olmalı.”

“YÜKSEK KALİTELİ DİJİTAL ALTYAPI İHTİYACI ARTIYOR”
Serkan Sevim ise e-ticaretin küresel hacmine, meydana getirdiği katma değere ve açtığı yeni pazarlara işaret etti: “Uzaktan çalışma ve uzaktan ticaret ile gelir dağılımı tüm Anadolu’ya yayılıyor, coğrafyadan bağımsız olarak gelir adaleti sağlanıyor. Veri merkezlerine ve bulut bilişim gibi altyapılara gerekli yatırımlarının yapılması ve bu alanda ihtiyaç duyulan yetkin insan kaynağının yetiştirilmesi önem kazanıyor. Güvenli, hızlı, kesintisiz ve dolayısı ile yüksek kaliteli dijital altyapı ihtiyacı artıyor.”

Türkiye’de 2015 ve 2020 yılları arasındaki hane halkı cihaz sahiplik oranlarına bakıldığında en büyük sıçrayışın akıllı telefon ve tabletlerde olduğu görülmekte.

“HIZLA GELİŞİM GÖSTEREN E-TİCARETTE POTANSİYEL HALA YÜKSEK”
Hakan Göl, raporu şu ifadelerle tanıttı: “E-ticaret dijital değişimin en görünür ve dönüştürücü alanı olarak karşımıza çıkıyor. Bu etki şirketlerin teknolojinin olanaklarını kullanarak stratejilerini, operasyonlarını ve insan kaynaklarını da yeniden belirlemeleri konusunda itici bir güç oluşturuyor. Bunun yanında her geçen gün kapsamın genişlediği, rekabetin arttığı ve yeni fırsatların da ortaya çıktığı e-ticarette hedeflenen düzeyde başarılı olmak öncesine kıyasla daha zor olmakla beraber, kullanılabilecek araçların çeşitliliği ve geliştirilen işbirlikleriyle avantajları da bünyesinde barındırıyor. Raporumuzda da vurgusunu yapmış olduğumuz gibi e-ticaretin dijital kanallardan gelen ciro yüzdesi, dijitale ayrılan yatırımın payı, e-ticaret stratejisinin net ve anlaşılır olması, yetkinlik- olgunluk düzeyi ile ilgili değerlendirmeleri göz önüne aldığımızda; e-ticaretin çok hızlı bir gelişim gösterdiğini ve daha da gelişim potansiyelinin olduğunu söylemek mümkün.”

“E-TİCARET HACMİ SON BEŞ YILDIR KATLANARAK BÜYÜYOR”
Toplantıda ETİD (Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği) Yönetim Kurulu Başkanı Emre Ekmekçi, PınarOnline Dijital Dönüşüm ve eTicaret Direktörü Bilge Kalpaklıoğlu Eyilik, Hepsiburada Pazarlama Grup Başkanı Ender Özgün’ün söz aldığı bir panel gerçekleşti. Panelin moderatörü TÜSİAD eTicaret Çalışma Grubu Başkanı Öget Kantarcı şöyle konuştu: “E-ticaret sektörü, uzun yıllardır büyümesini hız kesmeden sürdürüyor. Dünyada son beş yılda katlanarak büyüyen e-ticaret hacmi, pandemiyle beklentilerin üzerine çıkarak rekor düzeylere ulaştı. Salgının hayatımıza getirdiği zorluklar alışkanlıklarımız üzerinde etkili oldu. Online alışveriş bir tercih olmaktan çıkıp çözüm noktası haline gelince, tüketici ve işletmeler tarafındaki ön yargıların büyük ölçüde kırıldığına şahit olduk. Böylece, e-ticaretin sunduğu avantajlar çok daha geniş bir kitleyle buluşmaya başladı. Önümüzdeki dönemde, dijitalleşmenin yakaladığı ivme sayesinde daha çeşitli ve zengin bir e-ticaret pazarımız olacağına, yaşanan değişimleri kalıcı olarak görmeye devam edeceğimize inanıyoruz. Yıllar içinde sektörümüzün en değerli kaynaklarından biri haline gelen raporumuzun yeni versiyonunu sunmaktan büyük mutluluk duyuyoruz. Dünyada ve Türkiye’de e-ticaretin gelişiminin ve gelecek öngörülerinin değerlendirildiği raporumuzun sektörümüze ışık tutacağına inanıyoruz.”

RAPORDA ÖNE ÇIKAN DETAYLAR…
“E-ticaretin Öne Çıkan Başarısı, Tüketici Davranışlarında Değişim ve Dijitalleşme 2022” başlıklı raporda öne çıkan detaylar şöyle:

-Dünya’da nüfus artışı, geçmiş yıllara göre yavaşlamış olsa da gelişmekte olan ülkelerdeki genç nüfus oranı, gelişmiş ülkelere göre yüksek kalmaktadır.
-İnternet penetrasyon (nüfuz etme)  oranı yüzde 90’lara yaklaşan gelişmiş ülke oranlarıyla karşılaştırıldığında, 2016 yılında Türkiye’de yüzde 58 olan internet penetrasyonu hızla yükselmiş ve 2020 itibarıyla yüzde 78 seviyesine ulaşmıştır.
-Mobil cihazların e-ticarete etkisi sadece kullanıcı ve tüketici tarafında değil üretici ve sağlayıcılar tarafında da katkı sağlamaktadır.
-Türkiye’de 2015 ve 2020 yılları arasındaki hane halkı cihaz sahiplik oranlarına bakıldığında en büyük sıçrayışın akıllı telefon ve tabletlerde olduğu görülmektedir.
-2020 yılında küresel olarak 3,6 milyar sosyal medya kullanıcısı bulunmakta olup 2025 yılında ise bu rakamın 4,41 milyar olması beklenmektedir.
-Dünyada 16-64 yaş aralığındaki kullanıcılar internette günlük ortalama 6 saat 54 dakika geçirirken, sosyal medya da geçirilen süre 2 saat 25 dakika ile ölçülmektedir.
-2020 yılında dünya genelinde yapılan e-ticaret ödemelerinin yüzde 44,5’i dijital/mobil cüzdan ile yapılmıştır. 2024 yılına gelindiğinde dijital/mobil cüzdan ile ödemelerin yüzde 51,7 düzeyinde olması beklenmektedir.
-Türkiye’de mobil temassız yapılan ödeme işlem adeti, 2020 yılında 10 milyon 281 bin, 2021 yılında Aralık ayına kadar olan 11 aylık dönemde ise 18 milyon 701 bin olarak gerçekleşmiştir.
-2020 yılı itibarıyla Çin 2,29 trilyon ABD doları tutarında e-ticaret satışı ile e-ticaret pazarının en güçlü oyuncusudur. Onu 794,50 milyar ABD doları ile Amerika Birleşik Devletleri takip etmektedir. Ardından İngiltere, Japonya, Güney Kore ve Almanya gelmektedir.
-Dünyada son 5 yılda katlanarak büyüyen e-ticaret hacmi, Covid-19 ile birlikte beklentilerin üzerine çıkmış ve rekor düzeylere ulaşmıştır.
-Türkiye’de istihdamın yüzde 72’si KOBİ’ler tarafından sağlanmaktadır. Türkiye’de elektronik satış yapabilen şirketlerin sayısında artış yaşanması için KOBİ’lerin dijitalleşmesi ve bu konuda olgunluk düzeylerinin yükseltilmesi gerekmektedir.
-2021 yılının ilk yarısında ülkemizde e-ticaret hacmi 161 milyar TL olarak gerçekleşmiş olup geçen yılın aynı dönemine göre reel büyümede yüzde 49 oranında artış gerçekleşmiştir.
-2019’dan 2020 yılına geçerken e-ticaret rakamlarında en fazla artış gösteren kategorinin yüzde 283’lük bir artış ile gıda süpermarket olduğu görülmektedir.
-2020 itibarıyla çevrimiçi gıda alışverişi harcamaları, ABD’de yüzde 54 büyüyerek 95,8 milyar Amerikan Doları olarak gerçekleşmiştir. Bu rakam toplam e-ticaret harcamalarının yüzde 12’sine, gıda alışverişi harcamalarının yüzde 7,4’üne denk gelmektedir.
-2020 yılının son yarısında Türkiye’nin e-ihracatı 1,42 milyar ABD doları olarak kaydedilmiştir.
-Türkiye’nin en çok sınır ötesi e-ticaret yaptığı ülkeler Almanya, ABD ve İngiltere’dir.
-Türkiye e-ihracat kapsamında gönderilerde en çok satış yapılan ürün kategorileri; hazır giyim, ev eşyaları, süsler ve aydınlatma cihazları, otomotiv ürünleri olarak sıralanmaktadır.

Raporun tamamı https://www.eticaretraporu.org/ adresinde.

Bizi Paylaşın
Continue Reading
Yorum yapmak için tıklayın

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir