Connect with us

Araştırma ve Raporlar

TÜRKİYE’DEKİ KOBİ’LERİN E-TİCARET VE E-İHRACAT GÖRÜNÜMÜ…

KOBİ’lerin yüzde 76,8’i e-ihracatın ne olduğu ve nasıl icra edileceği konusunda yeterli bilgiye sahip değil. E-ihracata aşina KOBİ’ler ise sektörler ve yurt dışı pazarlarla ilgili bilgi eksikliği ve yetersiz teknik altyapı nedeniyle e-ticaret ve e-ihracata hala tereddütle bakıyor. KOBİ’lerin yüzde 55’i, “hedef pazar ve sektörel bilgi eksikliğinin sınır ötesi e-ticaret becerilerini kısıtlayan en büyük zorluk olduğunu” kaydediyor. Yüzde 43’ü, özellikle satış sonrasında uluslararası kitleye hitap edecek yeterli müşteri hizmetleri bulunmadığının, yüzde 30’u da lojistiğe erişim eksikliği sebebiyle e-ihracata çekimser yaklaştığının altını çiziyor. “Türkiye’deki KOBİ’lerin E-Ticaret Görünümü” adlı rapor; doğru ortam ve fırsatlar sağlandığında Türkiye’deki e-ihracat hacminin artabileceğini gözler önüne seriyor.

 

Amazon Türkiye ve PwC Türkiye iş birliğiyle ve ülke genelinde 2 bini aşkın KOBİ yetkilisinin “iç ve dış pazarlara girişteki ihtiyaçlar ve karşılaşılan zorluklara ilişkin” sorulara verdiği cevaplar doğrultusunda hazırlanan “Türkiye’deki KOBİ’lerin E-Ticaret Görünümü” adlı rapora göre KOBİ’lerin yüzde 25,3’ü hâlihazırda e-ticaret yoluyla ürün satıyor, yüzde 19’u ise önümüzdeki dönemde e-ticarete başlamayı planlıyor. KOBİ’ler arasındaki e-ihracat penetrasyon oranı yüzde 4,1. Hedef pazar ve sektörel bilgi eksikliği” KOBİ’lerin e-ihracata başlamalarının önündeki en büyük zorluk. E-ihracat yapan KOBİ’lerin yüzde 71’i, pazaryerlerinin sunduğu fırsatlardan yararlanmayı tercih ediyor. Anket bulguları, doğru ortam ve fırsatlar sağlandığında Türkiye’deki e-ihracat hacminin artabileceğini gözler önüne seriyor.

(Soldan sağa) TÜBİSAD Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Ali Tombalak, PwC Türkiye Ülke Kıdemli Ortağı Cenk Ulu, TÜSİAD Yönetim Kurulu Başkanı Orhan Turan, Amazon Türkiye Ülke Müdürü Richard Marriott ve TÜRKONFED Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı ve Dijital Dönüşüm Komisyonu Başkanı Öner Çelebi, “Türkiye’deki KOBİ’lerin E-Ticaret Görünümü” adlı raporun kamuoyuyla paylaşıldığı toplantıda görüş ve önerilerini dile getirdi. 

Söz konusu rapor; Amazon Türkiye Ülke Müdürü Richard Marriott, PwC Türkiye Ülke Kıdemli Ortağı Cenk Ulu, Türk Sanayicileri ve İş İnsanları Derneği (TÜSİAD) Yönetim Kurulu Başkanı Orhan Turan, Türk Girişim ve İş Dünyası Konfederasyonu (TÜRKONFED) Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı ve Dijital Dönüşüm Komisyonu Başkanı Öner Çelebi ve Bilişim Sanayicileri Derneği (TÜBİSAD) Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Ali Tombalak’ın da aralarında bulunduğu çok sayıda sivil ve özel sektör temsilcisinin katıldığı toplantıda kamuoyuyla paylaşıldı.

YÜZDE 76,8’İ E-İHRACATIN NASIL İCRA EDİLDİĞİNİ BİLMİYOR…
KOBİ’lerin yüzde 76,8’i e-ihracatın ne olduğu ve nasıl icra edileceği konusunda yeterli bilgiye sahip değil. E-ihracata aşina KOBİ’ler ise sektörler ve yurt dışı pazarlarla ilgili bilgi eksikliği ve yetersiz teknik altyapı nedeniyle e-ticaret ve e-ihracata hala tereddütle bakıyor. KOBİ’lerin yüzde 55’i, “hedef pazar ve sektörel bilgi eksikliğinin sınır ötesi e-ticaret becerilerini kısıtlayan en büyük zorluk olduğunu” kaydediyor. Yüzde 43’ü, özellikle satış sonrasında uluslararası kitleye hitap edecek yeterli müşteri hizmetleri bulunmadığının, yüzde 30’u da lojistiğe erişim eksikliği sebebiyle e-ihracata çekimser yaklaştığının altını çiziyor.

E-TİCARETİN YÜZDE 76’SI MOBİL CİHAZLAR ÜZERİNDEN GERÇEKLEŞİYOR
Türkiye’de 2022 yılının ilk 6 ayı itibarıyla e-ticaret işlemlerinin yaklaşık yüzde 76’sı mobil cihazlar üzerinden gerçekleşiyor. Türkiye’yi mobil ticaret (m-ticaret), e-ticaretin yüzde 72,9’unu oluşturuyor. Bu oran, dünya ortalamasının üzerinde.

“Türkiye’deki KOBİ’lerin E-Ticaret Görünümü” adlı raporun tanıtım toplantısında şunlar dile getirildi:

Richard Marriott- Amazon Türkiye Ülke Müdürü

“AMAZON’DA SATIŞ YAPAN KOBİ’LERİN SAYISI 2022’DE YÜZDE 50’DEN FAZLA ARTTI”
Amazon Türkiye Ülke Müdürü Richard Marriott: “KOBİ’ler Türkiye’nin ekonomik kalkınması için hayati bir rol oynuyor. İstihdam yaratıyor, inovasyonu teşvik ediyor ve Türkiye’nin GSYH’sine önemli ölçüde katkıda bulunuyorlar. Amazon Türkiye olarak faaliyete başladığımız günden bu yana temel önceliklerimizden biri sunduğumuz çok sayıda araç, hizmet ve eğitim programıyla Türkiye’deki KOBİ’lere desteklemek oldu. Bunun karşılığını da satıcılar ve müşteriler nezdinde almaya devam ediyoruz. Türkiye’de Amazon’da satış yapan KOBİ’lerin sayısı 2022 yılında yüzde 50’den fazla artarak 45 binin üzerine çıktı. KOBİ’lerin ihracat satışları 2022’de bir önceki yıla göre yüzde 60’ın üzerinde artarak yaklaşık 500 milyon euro oldu.

“KOBİ’LERİN HANGİ ZORLUKLARI YAŞADIĞINI ARAŞTIRDIK”
Bununla birlikte, KOBİ’lerin bir dizi zorlukla karşı karşıya olduğunu kabul etmek de gerekiyor. Bu zorlukları ele almak ve KOBİ’lerin büyümeleri ve gerçek potansiyellerine ulaşmaları için elverişli bir ortam yaratmak çok önemli. İşte bu nedenle, Türkiye’deki KOBİ’lere olan bağlılığımızı bir kez daha göstermek amacıyla bu araştırma için PwC Türkiye ile iş birliği yaptık. KOBİ’lerin karşılaştıkları zorlukları ve büyüme yolculuklarındaki engelleri anlamayı ve böylelikle büyümelerine ve sınırların ötesine geçmelerine yardımcı olmak için kendimizi en iyi şekilde nasıl konumlandırabileceğimiz hakkında daha fazla bilgi edinmek istedik. Ülke genelinde 2 binden fazla KOBİ’nin katıldığı araştırmamız, KOBİ’lerin çevrimiçi yolculuklarında karşılaştıkları güçlü yönler ve sorunlu alanlar hakkında çok faydalı bir tablo ortaya koydu. Aldığımız geri bildirimleri ve araştırmanın sonuçlarını, Türkiye’deki KOBİ’leri e-ticaret yolculuklarında daha fazla nasıl destekleyebileceğimize dair bir rehber olarak değerlendiriyoruz. Amazon olarak Türkiye’deki KOBİ’lerin başarısına ve e-ticaretin önündeki engelleri aşmalarına yardımcı olmaya devam edeceğiz.”

Cenk Ulu- PwC Türkiye Ülke Kıdemli Ortağı 

“E-TİCARETTE BAŞARI, SOSYOEKONOMİK KALKINMAYA KATKI SAĞLAYACAK”
PwC Türkiye Ülke Kıdemli Ortağı Cenk Ulu: “E-ticaretin küresel gelişimi, internetin yaygınlaşmasıyla birlikte hız kazanmış ve günlük hayatımızın vazgeçilmez bir parçası haline gelmiştir. Türkiye’nin dinamik tüketici profiliyle birlikte e-ticaret alanındaki büyüme, şüphesiz ki ülkemizdeki küçük ve orta ölçekli işletmelerin ve girişimcilerin gelişiminde önemli rol oynayacaktır. Türkiye’de faaliyet gösteren KOBİ’lerin e-ticaret alanında gelişmiş ve katma değeri yüksek bir ekosistemde başarılı olmaları ve bu başarıyı iç ve dış pazarlarda sürdürmeleri, ülkemizin sosyoekonomik kalkınmasına önemli ölçüde katkı sağlayacaktır. Amazon Türkiye ile birlikte gerçekleştirdiğimiz bu çalışmamız, firmaların e-ticaret ve e-ihracat potansiyellerini açığa çıkarmak ve ulusal düzeyde e-ticaretin gelişimine katkıda bulunmak amacıyla yapılmıştır. Çalışmamızın, Türkiye’deki KOBİ’leri yönlendirmesini, büyümelerine katkıda bulunmasını, dış pazarlara açılmalarını teşvik etmesini ve ülke ekonomimiz için faydalı olmasını temenni ederim.”

Orhan Turan- TÜSİAD Yönetim Kurulu Başkanı 

“BÜYÜK İŞLETMELER İLE KOBİ’LER ARASINDA DİJİTAL UÇURUM VAR”
TÜSİAD Yönetim Kurulu Başkanı Orhan Turan: “Türkiye, büyük işletmeler ve KOBİ’ler arası dijital uçurum bulunan nadir ülkelerden biri. Bunun temel sebepleri arasında, KOBİ’lerin kullanacakları çözümler ve kullanım alanlarıyla ilgili bilgi eksikliği ve finansal destek ihtiyacı bulunuyor. E-ticaret, KOBİ’lerin gerçek bir sıçrama yapması için gerekli potansiyele ve dinamizme sahip bir alan. Ülkemiz coğrafi konumu, girişimci refleksleri gelişmiş KOBİ’leri ve dijital yeterliliklerinin gelişimine ilgi duyan genç nüfusuyla bu pazarda çok daha yüksek bir pay alabilir. E-ticaretteki gelişimi ihracat başarısına dönüştürmek ve hatta gelecek rekabette ön sıralarda yer alabilmek için dijitalleşmenin getirdiği trendlerle gelişim sürecini pekiştirmek büyük öneme sahip. Hizmet çeşitliliğini artırmak, otomasyon ve analitiğe yatırım yapmak, servisleri kişiselleştirmek ve kullanıcı deneyimini iyileştirmek için yapay zekâ ile entegre çalışmak önem taşıyor.”

Öner Çelebi- TÜRKONFED Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı ve Dijital Dönüşüm Komisyonu Başkanı 

EĞİTİM VE FARKINDALIK, TEKNİK SÜREÇLER VE FİNANSMANA ERİŞİM…
TÜRKONFED Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı ve Dijital Dönüşüm Komisyonu Başkanı Öner Çelebi: “Ülkemizdeki işletmelerin yüzde 99,7’sini oluşturan, toplam cironun yüzde 44’ünü, ihracatımızın yüzde 30’unu, istihdamın yüzde 71’ini gerçekleştiren KOBİ’lerimiz ekonomimizin ana dinamosu olmalarının yanı sıra toplumsal refaha da etki ediyor. Biz de TÜRKONFED olarak yaptığımız tüm çalışmaların merkezine KOBİ’lerimizi alıyoruz. Sahadaki gözlemlerimiz ve yaptığımız araştırmalar, KOBİ’lerin dijitalleşmesinin henüz ilk fazında olduğunu gösteriyor. Bu süreçte KOBİ’lerin önünde ‘eğitim ve farkındalık’, ‘teknik süreçler’ ve ‘finansmana erişim’ olmak üzere üç bariyer olduğunu tespit ettik. Bu bariyerlerin aşılması için TÜRKONFED olarak çeşitli projeler yürütüyoruz. Ancak özellikle son beş yılda ülkemizin dört bir yanındaki KOBİ’ler ile buluşmuş olsak da eriştiğimiz KOBİ sayısı toplam KOBİ sayısının ancak yüzde 1’i civarında. Dolayısıyla KOBİ’lerin dijitalleşme sürecinde kamu-özel sektör-sivil toplum kuruluşları iş birliği ve uluslararası paydaşların katılımı çok önemli. Eğer bu dönüşümü başarabilirsek rekabetçi bir konuma yükselebilir ve sürdürülebilir bir dijital dönüşüm gerçekleştirebiliriz. Bu noktada Amazon Türkiye ile PwC’nin çalışmasının KOBİ’lerimizin e-ticaretin potansiyelinden daha yüksek oranda faydalanmasının yaratacağı ekonomik çarpan etkisini çok önemli bulgularla ortaya koyduğunu düşünüyor, çalışmada emeği geçenleri kutluyorum.”

Mehmet Ali Tombalak- TÜBİSAD Yönetim Kurulu Başkanı 

“ÜRÜNLEŞME VE MARKALAŞMA ODAĞINDAKİ HARCAMALAR ARTMALI”
TÜBİSAD Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Ali Tombalak: “Bugün Türkiye’de büyük bir güç olan KOBİ’ler, ne yazık ki dijitalleşmede istenen seviyede değil. Bu noktada atılması gereken önemli adımlar bulunuyor. Öncelikle KOBİ’lerin sermaye konusunda daha güçlü olmaları, kârlarını yatırıma daha çok ayırmaları gerekiyor. Ürünleşme ve markalaşma odağında harcamalarını artırmalılar. Ayrıca ölçek olmaları gerekiyor ve bunun yolu da konsolidasyondan geçiyor. Ancak bu, iş birliği kültürü ve yatırım alabilme potansiyeline sahip pazarlarda mümkün. Dolayısıyla pazarımızı yatırımcılar için cazip hale getirebilmeliyiz. Sonuç olarak tüm bu hedeflere ulaşmaya yönelik bir aksiyon planına ihtiyacımız var. İş birliği ve devlet stratejisi içinde tüm paydaşların ve KOBİ’lerin dahil edildiği bir iş planını hayata geçirmeliyiz.”

Raporun linki: https://www.pwc.com.tr/turkiyedeki-kobilerin-e-ticaret-gorunumu

Bizi Paylaşın
Continue Reading
Yorum yapmak için tıklayın

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir