Connect with us

Araştırma ve Raporlar

2022’NİN İLK 6 AYINDAKİ MEDYA VE REKLAM YATIRIMI 17 MİLYAR TL

“Türkiye’de 2022 Yılı İlk Yarıyıl Medya ve Reklam Yatırımları Raporu’na” göre TV reklam yatırımları geçen yılın ilk 6 aylık bölümüne nazaran yüzde 61 arttı. 2021 Ocak-Haziran’a kıyasla yüzde 78 büyüyen toplam dijital medya yatırımlarında, organize reklam sektörünün (dijital partnerler) payı yüzde 42; küçük ve orta ölçekli işletmeleri de kapsayan doğrudan satın alımların payı ise yüzde 58. ‘Reklamın yayınlandığı cihaz türüne’ bakıldığında mobil cihazlar yüzde 76 gibi bir oranla açık ara lider durumda. Covid-19 pandemisinin artık iyice etkinliğini kaybetmesiyle açıkhava mecrası hızlı bir toparlanma süreci yaşadı. 2022 yılının ilk 6 ayı radyolar açısından hayli başarılı geçti. Dergi ve gazete toplamından oluşan yazılı basın; performansı ve gelişimi dikkate alındığında offline mecralar arasında geride kalan tek mecra oldu.

 

Reklamcılar Derneği (RD), Reklamverenler Derneği (RVD), İnteraktif Reklamcılık Derneği (IAB), Açıkhava Reklamcıları Vakfı (ARVAK), Ulusal Radyo Yayıncıları Derneği (URYAD) ve Mobil Mecralar Araştırma Pazarlama ve Reklamcılık Derneği (MMA TR) adına bağımsız danışmanlık şirketi Deloitte tarafından hazırlanan “Türkiye’de 2022 Yılı İlk Yarıyıl Medya ve Reklam Yatırımları Raporu’na” göre organize medya yatırımları (12 milyar 766 milyon TL’si medya, 4 milyar 341 milyon TL’si reklam yatırımı) 17 milyar 107 milyon TL. Organize ve direkt medya yatırımlarının toplamı ise 25 milyar 269 milyon TL.

TV REKLAM YATIRIMLARINDA YÜZDE 61 ARTIŞ…
Söz konusu dönemde TV reklam yatırımları, geçen yılın ilk 6 aylık bölümüne nazaran yüzde 61 arttı. Bu, şimdiye kadarki en hızlı büyüme oranı. 5 milyar 434 milyon TL’lik televizyon yatırımları, medya ve reklam sektörü yatırımlarının yüzde 42,6’sını oluşturuyor.

Toplam pazardaki hızlı artışa paralel birçok sektörde sektöre ilişkin yatırımlarda artış gözlendi. Özellikle e-ticaret kategorisi son yıllardaki hızlı yükselişine kesintisiz devam etmekte.

DİJİTAL MEDYA YATIRIMLARINDA PAY DAĞILIMI…
2021 Ocak-Haziran’a kıyasla yüzde 78 büyüyen toplam dijital medya yatırımlarında, organize reklam sektörünün (dijital partnerler) payı yüzde 42; küçük ve orta ölçekli işletmeleri de kapsayan doğrudan satın alımların payı ise yüzde 58. 14 milyar 73 milyon TL’lik pastanın 5 milyar 911 milyonunu dijital partnerler, direkt satın almacılar 8 milyar 162 milyon TL’sini de direkt satın almacılar aldı.

2021’de genel büyümeden daha fazla büyüme performansı sergileyen video yatırımları yüzde 123’lük artışla dijital medya yatırımlarında yüzde 34,3’lük paya erişti. Sosyal medya yatırımlarının payı yüzde 43. Bu arada dijital reklam yatırımlarının yüzde 74’ü programatikle yapıldı.

MOBİL CİHAZLAR YÜZDE 76’IYLA AÇIK ARA LİDER
‘Reklamın yayınlandığı cihaz türüne’ bakıldığında mobil cihazlar yüzde 76 gibi bir oranla açık ara lider durumda. Mobil cihaz medya yatırımı tutarı 2021’in ilk yarısında 5.369 milyar TL iken, 2022’in birinci 6 aylık bölümünde 10.643 milyar TL’ye ulaştı.

AÇIKHAVA COVID-19 SENDROMUNU ATLATTI
Covid-19 pandemisinin artık iyice etkinliğini kaybetmesiyle açıkhava mecrası hızlı bir toparlanma süreci yaşadı. 2022’nin Ocak-Haziran döneminde yüzde 97,6’yla en fazla büyüyen mecra oldu. Açıkhava sektörüne yeni katılan reklam alanları; “reklam üniteleri”, “büyük alanlar” ve “dijital açıkhava” kategorilerinin toplam cirodaki pay dağılımında değişikliğe yol açtı. Dijital açıkhavanın payında anlamlı bir büyüme meydana geldi.

RADYOLAR BAŞARILI PERFORMANS SERGİLEDİ
2022 yılının ilk 6 ayı radyolar açısından hayli başarılı geçti. Ocak ayından itibaren tüm kuşaklarda yüksek performans yakalayan radyolar; 2021 ilk 6 ayla karşılaştırıldığında yüzde 93,5 büyüme oranıyla 317 milyon TL yatırım aldı.

SİNEMA ESKİ FORMUNA YAKALIYOR
Sinemalar, pandemi sürecindeki kapanmalar sebebiyle unutulma problemiyle yüz yüze kalmıştı. 2021 yılının ikinci yarısında kısmen, Ocak 2022’deyse tam kapasiteyle açılınca yerli ve yabancı film yapımlarıyla kısa sürede ciddi ivme kazandı. Şu sıralar eski formunu yakalamak üzere.

YAZILI BASIN GÖZDEN DÜŞÜYOR
Dergi ve gazete toplamından oluşan yazılı basın; performansı ve gelişimi dikkate alındığında offline mecralar arasında geride kalan tek mecra oldu. 2022 ilk 6 ayda (gazete yüzde 24, dergi yüzde 26) yüzde 25 büyüyebildi. Yatırım tutarı 249 milyon TL’de kaldı. 2022 son çeyrek ve 2023 yılında gazete tirajlarının düşme eğiliminde olacağı öngörülüyor.

 

 

Türkiye’de 2022 Yılı İlk Yarıyıl Medya ve Reklam Yatırımları Raporu:
http://rd.org.tr/Assets/uploads/97f70ad0-5623-493b-a81b-616dd0bfcf27.pdf

Bizi Paylaşın
Continue Reading
Yorum yapmak için tıklayın

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir