Connect with us

Araştırma ve Raporlar

OPERASYONEL ARAÇ KİRALAMA SEKTÖRÜ 2021’DEN ÜMİTLİ…

Tüm Oto Kiralama Kuruluşları Derneği (TOKKDER), operasyonel araç kiralama sektörünün 2020 yılında Türkiye’de satılan yeni otomobillerin yüzde 9,4’üne denk gelen 57 bin 500 aracı filosuna kattığını açıkladı. TOKKDER verilerine göre 2019’a kıyasla yüzde 5,6 daralan sektör, 2020’yi 39,6 milyar TL’lik aktif büyüklükle kapattı. Filolardaki toplam araç sayısı 279 binden 263 bine geriledi.

 

Araştırma şirketi Nielsen iş birliğiyle hazırlanan 2020 yılı sonuçlarına dair “TOKKDER Operasyonel Kiralama Sektör Raporu’nu” kamuoyuyla paylaşan Tüm Oto Kiralama Kuruluşları Derneği (TOKKDER) Yönetim Kurulu Başkanı İnan Ekici, “2021 kayıpları telafi ve yeniden büyümeye geçiş yılı olacak.” dedi.

İnan Ekici- Tüm Oto Kiralama Kuruluşları Derneği (TOKKDER) Yönetim Kurulu Başkanı

“DHMİ’NİN KİRA KARARI SEKTÖRE CAN SUYU OLDU”
Sektörün tüm zorluklara rağmen 2020 yılını iyi yönettiğini ifade eden Ekici, şunları söyledi: “Trafik cezalarıyla ilgili düzenlemenin (trafik kural ihlali yapan kiralık araçların tescil plakasına uygulanan cezai işlemlerin; Kiralık Araç Bildirim Sistemi KABİS’ten tespit edilmesi halinde doğrudan aracın kiracısına yansıtılması) hemen ardından DHMİ’nin (Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü) aldığı kira bedelleri kararı, araç kiralama sektörü olarak 2021 yılına oldukça moralli başlamamızı sağladı. Özellikle DHMİ’nin kararı sektöre adeta can suyu oldu diyebiliriz. Geçen yıla ait kira bedellerinin iptal edilmesinin yanı sıra önümüzdeki dönem kiralarının yüzde 50 indirimli uygulanacak olması araç kiralama sektörü açısından oldukça stratejik ve değerli bir karar oldu.”

Ekici, 2021 yılının nasıl geçeceğini Covid-19 salgınındaki seyrin belirleyeceğini kaydetti: “Alınan tedbirler ve aşı uygulamaları ile birlikte pandeminin kontrol altına alınarak hayatımızı aynı düzeyde etkilemeyeceğini düşünüyorum.”

“İYİ BİR STRES TESTİNDEN GEÇTİK”
“Şirketlerin araç parklarını küçülttüğü ve ödeme güçlüğü yaşadığı, araç bulunurluğunun çok düşük olduğu bir ortamda sektör olarak müşterilerimize çözümler ürettik.” diyen Ekici, “ödeme vade uzatımları gibi kolaylıklar sağladıklarını”, “birçok sektörün durduğu ya da faaliyetlerini yavaşlattığı bir yılda sorunlu alacaklarını ve nakit akışlarını iyi yönettiklerini” ve “sektörlerinin bu anlamda iyi bir stres testinden geçtiğini ve geçmeye devam ettiğini” dile getirdi.

ARAÇ KİRALAMA, KOBİ’LER İÇİN HER ZAMANKİNDEN DAHA ÖNEMLİ”
Araç fiyatlarının ve finansman maliyetlerinin çok yükseldiğine dikkat çeken Ekici durumu şu ifadelerle değerlendirdi: “Araç kiralama, işletmelere özellikle KOBİ’lere bu dönemde çok önemli bir avantaj sunuyor. Mevcut şartlarda öz kaynak ve kredi limiti çok değerli. Böyle bir ortamda kaynaklarını verimli kullanmak adına işletmelerin, özellikle KOBİ’lerin, araç ihtiyaçlarını kiralama yöntemiyle karşılaması, bu sayede öz kaynak ve kredi limitlerini ana işlerini sağlıklı bir şekilde sürdürmek için kullanması her zamankinden daha önemli hale geldi.”

“2021 TELAFİ VE YENİDEN BÜYÜMEYE GEÇİŞ YILI OLACAK”
Covid-19 salgınının ulaşım tercihlerini değiştirdiğine işaret eden Ekici, 2021’ye dair öngörülerini şöyle sıraladı: “Ulaşımın her tipinde ve aşamasında sağlık, dolayısıyla hijyen tedbirleri çok önemli bir unsur haline geldi. 2021 yılının nasıl geçeceğini ise pandeminin seyri belirleyecek. Alınan tedbirler ve aşı uygulamalarıyla birlikte salgının kontrol altına alınarak hayatımızı bu düzeyde etkilemeyeceğini, ekonomilerin toparlanma sürecine gireceğini, ekonomik aktivitenin hızlanacağını, buna bağlı olarak kaynakların verimli kullanımı adına sunduğu avantajlardan ötürü operasyonel araç kiralamanın tercih unsuru olacağını düşünüyorum. 2021, kayıpları telafi ve yeniden büyümeye geçiş yılı olacak.”

“MEVZUAT GEREĞİ 48 AYDAN SÜRESİNİ GEÇEMİYORUZ”
Ekici gündemlerindeki birkaç önemli konunun altını çizdi: “Tasarruf etmek isteyen birçok sektör müşterisi içinde bulunduğumuz dönemde, mevcut araçlarını yenilemek yerine bu araçların kira sürelerini uzatmak istiyor. Mevzuat gereği sektör olarak 48 aydan uzun süreli araç kiralaması yapamıyoruz. Bu durumun aşılması için ilgili devlet kurumları nezdinde girişimlerimizi sürdürüyoruz. Bir diğer beklentimiz ise kiralık araç hırsızlıklarının önüne geçilebilmesi için gerekli kanuni düzenlemelerin yapılması ve bu suça uygulanan cezanın artırılmasıdır.”

TOKKDER 2020 Raporu’nda öne çıkan detaylar:
-Renault yüzde 24,4 payla “Türkiye operasyonel araç kiralama sektörünün en çok tercih edilen markası olmayı” sürdürdü. Renault’u yüzde 15,2’yle Fiat, yüzde 11,7’yle Ford ve yüzde 11,6’yla Volkswagen markaları izledi.
-Bu dönemde, sektörün araç parkının yüzde 50,8’i kompakt sınıf araçlardan oluşurken, küçük sınıf araçlar yüzde 26,7 ve üst-orta sınıf araçlar 12,9 pay aldı. SUV gövde tipli araçların payı ise yüzde 5,3.
-Sektörün parkındaki araçların yüzde 86,4’ünü dizel. Otomatik vitesli araçların payı ise yüzde 65’e yükseldi.
-Sektör 2020 yılında 6,7 milyar TL vergi ödedi.
-2020’deki operasyonel kiralamaların yüzde 52,2’si 30- 42 ay; yüzde 18,3’ü asgari 43 ay; yüzde 17,9’u da 18-30 ay süreli.

Bizi Paylaşın
Continue Reading
Yorum yapmak için tıklayın

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir