Connect with us

Araştırma ve Raporlar

TRAFİK SORUNUNA OTONOM ÇÖZÜM…

Boğaziçi Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Bölümü öğretim üyesi Doç. Dr. Ilgın Gökaşar, üniversitesindeki Bilimsel Araştırma Fonu (BAP) desteğiyle “otonom araçlarla trafik yönetimi yaparak” trafik sıkışıklığına çare olabilecek bir sistem geliştirdi. 5G ve V2X gibi bağlantı teknolojilerini kullanan sürücüsüz bağlı araçlar, güncel trafik bilgilerini birbiriyle paylaşabilecek.

Boğaziçi Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Bölümü öğretim üyesi Doç. Dr. Ilgın Gökaşar, ekibiyle geliştirdikleri sistem sayesinde 5G ve V2X gibi bağlantı teknolojilerini kullanan sürücüsüz bağlı araçların, bir kaza durumunda birbirlerinden haber alabildiklerini ve trafik sıkışıklığına göre rota değiştirebildiklerini; sistemin uygulanmasının herhangi bir altyapı ya da maliyetli bir yatırım gerektirmediğini belirtti.

Doç. Dr. Ilgın Gökaşar-Boğaziçi Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi

SÜRÜCÜSÜZ BAĞLI ARAÇLARIN DİĞER OTONOMLARDAN FARKI
“Otonom araçların bir türü olan sürücüsüz bağlı araçların farkı birbirleriyle haberleşebilmeleri.” diyen Gökaşar, otonom araçlara ilişkin şu bilgileri aktardı: “V2X yani hem trafikteki diğer araçlardan hem de altyapıdan bilgi almayı sağlayan teknolojiyi kullanan bir sürücüsüz bağlı araç, aldığı bilgilere göre hareket ediyor. Sürücüsüz bağlı araçlar özellikle 5G ve V2X gibi bağlantı teknolojilerini kullanıyor. V2X sayesinde araç hızını ya da seyahat süresini diğer araçlardan aldığı bilgiye göre düzenliyor.”

“SÜRÜCÜSÜZ ARAÇLARLA TRAFİK YOĞUNLUĞU ARTACAK”
Gökaşar, sürücüsüz bağlı araçların gelecekte hayatın bir parçası olacağını söyledi: “Sürücüsüz araçlara geçiş birdenbire olmayacak. Geçiş sürecinde trafikte sürücülü ve sürücüsüz araçlar birlikte yer alacak. Normalde araç kullanamayan, ehliyeti olmayanlar da otonom araçları kullanabilecek. Böylece trafikteki araç sayısı artacak. Bu nedenle İstanbul gibi trafik sıkışıklığının yoğun olduğu bir şehirde bu araçların trafiği nasıl etkileyeceğini bulmak ve bir düzen içinde trafikte yer almalarını sağlamak gerekiyor.”

ÇÖZÜM: TRAFİK YÖNETİMİ
Trafik sorunu için çözümde trafik yönetimine işaret eden Gökaşar; “Çözüm yolu sürücüsüz bağlı araçları kullanarak trafik yönetiminden geçiyor. Bu araçlar bireylere hareket özgürlüğü ve daha güvenli yolculuk deneyimi gibi faydaların yanında; yol ağındaki trafik koşullarının iyileştirilmesinde kullanılarak daha kolektif faydalar da sağlayabilecek, bu nedenle trafik yönetiminde mutlaka yer almalılar.” dedi.

“TRAFİK YÖNETİMİ TOPLU TAŞIMAYI DA İYİLEŞTİRECEK”
Gökaşar, toplu taşıma üzerine de pek çok çalışma yürüttüğünü dile getirdi: “Trafik sıkışıklığı tartışmalarında insanlar çoğunlukla İnsanları toplu taşımaya yönlendiriliyor. Ancak insanları toplu taşımaya yönledirmek için de toplu taşımanın kaliteli olması gerekir, eğer toplu taşıma kullandığınızda duraklarda uzun süre duracak ya da daha çok trafik sıkışıklığına maruz kalacaksanız kendi aracınızı seçersiniz. Çalışmalarımın nihai amacı insanların daha sağlıklı, güvenli ve hızlı bir şekilde seyahat edebilmelerini sağlamak. Otonom araçlarla trafiği yönetmek toplu taşıma için de iyileştirme sağlayacak.”

SİSTEM KULLANIMA HAZIR
Gökaşar ve ekibinin projesi, Kasım 2020 itibariyle Bilimsel ve Teknolojik Araştırmaları Destekleme Programı (1001) bünyesinde TÜBİTAK tarafından desteklenmeye hak kazandı. Dünyada daha önce uygulanmamış bir sistem geliştirdikleri için patent başvurusunda bulunduklarını söyleyen Gökaşar, sistemin herhangi bir tesis altyapısı ya da maliyetli bir yatırım gerektirmediğini vurguladı.

Bizi Paylaşın
Continue Reading
Yorum yapmak için tıklayın

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir