Connect with us

Finans & Ekonomi

KAMYONCULARDA MAZOT YÜKÜKÜ ÇEKECEK HAL KALMADI…

-IRU verilerine göre, 2022 yılının ekim ayında Avrupa’da zirve yapan akaryakıt fiyatları 2023’de yüzde 25’lere varan oranda düşerken, Türkiye’de hem kur, hem de ÖTV düzenlemeleriyle artmaya devam etti.
-Kamyon sahibi, kamyonun bakımından, sigortasından, şahsi yevmiyesinden kendince fedakârlık yapmaya çalışıyor. Örneğin son bir yıl içinde kaplama lastik yaptırarak kullanma eğilimi, Türkiye’de yüzde 20’nin üzerinde arttı. Bu durum kesinlikle sürdürülebilir değil. Sürüş güvenliğine de büyük zarar veriyor.
-Bir kamyon şoförü Avrupa’da ortalama 2.200-2.500 euro civarında kazanırken, Türkiye’de 800 euro bile kazanamıyor.

 

Tırport Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Akın Arslan “Kamyon sahibi, kamyonun bakımından, sigortasından, şahsi yevmiyesinden kendince fedakârlık yapmaya çalışıyor. Örneğin son bir yıl içinde kaplama lastik yaptırarak kullanma eğilimi, Türkiye’de yüzde 20’nin üzerinde arttı. Bu durum kesinlikle sürdürülebilir değil. Sürüş güvenliğine de büyük zarar veriyor.” dedi. 

Akaryakıtın “kara yoluyla gerçekleşen nakliye (navlun) maliyetindeki” oranının Avrupa’da yüzde 25,1 iken Türkiye’de yüzde 48,2 olduğunun altını çizen Tırport Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Akın Arslan, navlunun yüzde 50’sini mazot maliyetinin oluşturduğu pazarda “filolarına ve sürücü performanslarına odaklanmayanların, yükleme ve teslimat raporlamalarına canlı erişip alternatif maliyetlerini hesaplayamayanların, yükleme-boşaltma noktalarındaki bekleme ve atıl kalma sürelerini doğrulatamayanların” kontrat lojistiğinde operasyonel kar etmelerinin teknik açıdan mümkün olmadığını söyledi.

“BU DURUM KESİNLİKLE SÜRDÜRÜLEBİLİR DEĞİL”
Dr. Akın Arslan, Türkiye’de navlun içinde akaryakıt maliyetinin yüzde 50’lere yaklaşmasının temel sebebini şöyle açıkladı: “Bu; kamyon sahiplerinin ayakta kalabilmek, kamyonunun taksitlerini ödeyebilmek, evine ekmek götürebilmek için fedakârlığı önce kendisinden yapmasından kaynaklanıyor. Kamyon sahibi, kamyonun bakımından, sigortasından, şahsi yevmiyesinden kendince fedakârlık yapmaya çalışıyor. Örneğin son bir yıl içinde kaplama lastik yaptırarak kullanma eğilimi, Türkiye’de yüzde 20’nin üzerinde arttı. Bu durum kesinlikle sürdürülebilir değil. Sürüş güvenliğine de büyük zarar veriyor. Kontrat lojistiğinde de durum çok farklı değil.”

IRU verilerine göre, 2022 yılının ekim ayında Avrupa’da zirve yapan akaryakıt fiyatları 2023’de yüzde 25’lere varan oranda düşerken, Türkiye’de hem kur, hem de ÖTV düzenlemeleriyle artmaya devam etti.

“TÜRKİYE’DEKİ KAMYONLARIN YÜZDE 90’INI BİZZAT SAHİBİ KULLANIYOR”
Taksi plaka sahipleriyle karıştırılmaması gerektiğini belirtiği kamyon sahiplerinin yüzde 90’dan fazlasının aktif şoför olduğuna dikkat çeken Arslan, şunları dile getirdi: “Türkiye’de yollarda ticari taşıma yapan 550 bin civarında 16 ton ve yukarısı kamyon var. Bunların sadece 130 bin civarı lojistik ya da yük sahibi firmaların (çimento fabrikası, un fabrikası, petrol şirketi vs.) sahibi olduğu özmal araçlardır. Geri alan 420 bin civarında kamyon/çekicinin sahipleri doğrudan şahıslardır. Çünkü Türkiye’de kamyonculuk en önemli ekmek teknelerinden birisi.”

“KAMYONCU BOŞ DÖNERSE ZARAR EDİYOR”
Uluslararası Karayolu Taşımacılık Birliği (IRU) istatistiklerine göre kamyonlarda boş dönme oranının Avrupa’da yüzde 23, Türkiye’de ise yüzde 32 olduğunu kaydeden Arslan, konuya ilişkin şu bilgileri aktardı: “Tırport Insights 2023 üçüncü çeyrek verilerine göre; bir kamyon uzun yolda yükle ortalama 460 km yol gidiyor ve 32 litre civarında mazot yakıyor. Uzun yolda ortalama gidiş-dönüş maliyeti 15 bin TL civarını buluyor. 15 bin TL’ye yükü taşıyan kamyon, dönüş yükü alamadan boş dönerse zarar ediyor.

Akaryakıtın “kara yoluyla gerçekleşen nakliye (navlun) maliyetindeki” oranı Avrupa’da yüzde 25,1 iken Türkiye’de yüzde 48,2. 

“AKARYAKIT FİYATLARI AVRUPA’DA DÜŞERKEN TÜRKİYE’DE ARTTI”
Lojistik sektörünü, gerçek-zamanlı, konum-tabanlı, akıllı lojistik çözümler ve intermodal çözümler ile aynı platform içinde destekleyen Tırport olarak, 14 ülkede 8 dilde global ölçekte lojistik sektörünü dijitalleştirirken kamyonların dönüş yükü bulmalarına değer katıyoruz. Yine IRU verilerine göre, 2022 yılının ekim ayında Avrupa’da zirve yapan akaryakıt fiyatları 2023’de yüzde 25’lere varan oranda düşerken, Türkiye’de hem kur, hem de ÖTV düzenlemeleriyle artmaya devam etti. Bu durum nakliye sektörünü daha da zora sokuyor.

“KAMYON SAHİBİ DERTLİ, FİLOLAR YAŞLANIYOR”
Bir diğer konu da, Avrupa’da bir kamyon şoförü ortalama 2.200-2.500 euro civarında kazanırken, bir Türk kamyon şoförü 800 euro bile kazanamıyor. Kamyon sahibi dertli, filolar yaşlanıyor (Türkiye’de ortalama kamyon yaşı 17,2), verim düşüyor ve dönüş yükü bulmak daha büyük bir kriz olarak karşımıza çıkıyor. Kısaca, dönüş yükü alamayan kamyon, direk zarar ediyor. Sektör nereden baksanız sıkıntı yaşıyor ve yollardaki sürüş ve yük güvenliği riski arttıkça artıyor.”

Bizi Paylaşın
Continue Reading
Yorum yapmak için tıklayın

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir