Connect with us

Araştırma ve Raporlar

EKONOMİK VE SOSYAL TOPARLANMADA KREATİF ENDÜSTRİLERİN ROLÜ…

“Türkiye Kültür Sanat Kurumları”, “Uluslararası Kültür Sanat Sahnesi”, “Müzik Festivalleri”, “Yaratıcılık ve Teknoloji Odaklı Ekosistemler” ve “Dijital ve Hibrit Etkinlikler” başlıklarından oluşan “Toplumsal Dönüşüm ve Yaratıcı Endüstriler” raporu, “geleceğin nasıl tasarlanabileceğine dair yönlendirici bir kılavuz” niteliğinde. Digilogue Artistik Direktörü ve Future Tellers Küratörü Lalin Akalan, raporun “her şeyden öte kültür-sanat ve yaratıcı endüstrilerin paydaşlarının duyulmayan seslerine alan açarak; nelerin değişmesi gerektiği konusunda yol gösterici” olduğunu belirtiyor.

 

Zorlu PSM (Performans Sanatları Merkezi, Digilogue ve İKSV (İstanbul Kültür ve Sanat Vakfı) iş birliğiyle; Ağustos-Ekim 2020 tarihleri arasında hayata geçirilen Future Tellers/Gelecek Anlatıcıları serisinin “Toplumsal Dönüşüm ve Yaratıcı Endüstriler” webinar oturumları; İstanbul Bilgi Üniversitesi Kültür Yönetimi Yüksek Lisans Programı Direktörü Doç. Dr. Gökçe Dervişoğlu Okandan’ın danışmanlığı ve sosyal inovasyon platformu imece’nin editöryel desteğiyle rapor haline getirildi.

 

26 uluslararası kurum temsilcisinin Covid-19 salgını dönemine ilişkin değerlendirmelerini ve ileriye dönük yönlendirici öngörülerini içeren raporda; bireyleri ekonomik, çevresel, sosyal ve kültürel anlamda etkileyen yaratıcı endüstrilerin “ekonomik ve sosyal toparlanma süreci için hızlandırıcı bir rol üstleneceği” vurgulanıyor.

Lalin Akalan- Artistik Direktörü ve Future Tellers Küratörü

“NELERİN DEĞİŞMESİ GEREKTİĞİ KONUSUNDA YOL GÖSTERİCİ”
Digilogue Artistik Direktörü ve Future Tellers Küratörü Lalin Akalan, “sosyal etki odaklı bir çalışmanın ürünü” olduğunu kaydettiği rapor için şöyle diyor: “Türkiye’nin ve ilintili küresel yaratıcı alanların eşzamanlı dönüşümlerini irdelediği için paha biçilmez bir bellek görevi üstleniyor. Her şeyden öte kültür-sanat ve yaratıcı endüstrilerin paydaşlarının duyulmayan seslerine alan açarak; nelerin değişmesi gerektiği konusunda bize gelecek senelerde de yol gösterici oluyor.”

“Türkiye Kültür Sanat Kurumları”, “Uluslararası Kültür Sanat Sahnesi”, “Müzik Festivalleri”, “Yaratıcılık ve Teknoloji Odaklı Ekosistemler” ve “Dijital ve Hibrit Etkinlikler” başlıklarından oluşan rapor, “geleceğin nasıl tasarlanabileceğine dair yönlendirici bir kılavuz” niteliğinde.

 

 

DİJİTALLEŞMENİN SEKTÖRE AÇABİLECEĞİ İMKANLAR…
“Yaratıcı endüstri aktörlerinin örnek alabileceği ve üstüne yeni modeller inşa edebilecekleri araç ve yöntemlerin yer aldığı” ve “kültür-sanat endüstrisindeki yerel kurum ve aktörlerin yanı sıra uluslararası kurumların da katılımcı olduğu” raporda; pandemi döneminde fiziksel işlerin neredeyse durma noktasına geldiği kültür-sanat ve etkinlik sektöründe dijitalleşmenin açabileceği imkanlara değiniliyor.

Doç. Dr. Gökçe Dervişoğlu Okandan-İstanbul Bilgi Üniversitesi Kültür Yönetimi Yüksek Lisans Programı Direktörü-Toplumsal Dönüşüm ve Yaratıcı Endüstriler Raporu’nun danışmanı

SORGULAMA VE BERABER DÜŞÜNMENİN ÖNEMİNE VURGU…
Kültür-sanat endüstrinin karşılaştığı ve derinden etkilendiği sorunları tartışmaya açarak “ortak öğrenimler oluşturma, bir tecrübe havuzu yaratma ve bu havuzu topluluk için potansiyel kaynaklara dönüştürme hedefiyle” yayımlanan raporda; “kesin cevapların olmadığı ve çözümlerin deneme yanılma yöntemiyle bulunduğu bu olağanüstü dönemde” reaktif davranmaktan ziyade “sorgulamanın ve beraber düşünme kaslarını güçlendirmenin önemine” dikkat çekiliyor. Ayrıca “şeffaf bir diyalog alanı oluşturmak, kreatif endüstrilerdeki aktörleri buluşturmak, kurumlar arası diyaloglara alan açmak ve destek ağları örmek için atılması gereken kritik adımlara” işaret ediliyor.

Ortaya çıkan kolektif bilgiler ve benzer sorunlardan beslenen tecrübe havuzunu dünyadan ve Türkiye’den örnekleriyle sunan raporda; webinar konuklarının paylaşımlarına birebir sadık kalınarak ve “onların öznel deneyimlerine ve iç görülerine dayanılarak” topluluğun “ortak hafızası, benzediği ve ayrıştığı noktalar” üzerine odaklanılıyor.

ETKİNLİKTE YER ALAN FİRMALAR…
Future Tellers/Gelecek Anlatıcıları serisinin “Toplumsal Dönüşüm ve Yaratıcı Endüstriler” webinar oturumlarında; Barbican Centre, Borusan Sanat, Cleveland Sanat Müzesi, Elbphilharmonie, Extrema Festival, Gray Area, Harpa, HeyMo The Experience Design Company, I-Mice Derneği, Illusionist Digital Arts Studio, İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği, İstanbul Kültür Sanat Vakfı (İKSV), İstanbul Modern, Jules Verne Travel&Event, Kapital Medya, Le Guess Who?, Loveland Events, Lincoln Center, Primary Talent International, SALT, Sonar+D, Sonar Barcelona, Southbank Centre, Stochastic Labs, TodaysArt ve Zorlu Performans Sanatları Merkezi’nden sektör profesyonelleri çok önemli tespitler ve öneriler ortaya koymuştu.

CEVABI ARANAN SORULAR…
Söz konusu webinar serisinde; “Hem kurum hem katılımcı açısından dijital mecralarda nasıl verimli biçimde var olunabilir?”, “Kurumlar dijital mecralarda, çevrimiçi faaliyetlerinde ekonomik sürdürülebilirliği nasıl sağlayabilir?”, “Sanatçı ve kurum arşivlerini daha erişilebilir kılmanın yolları nelerdir, nasıl gelir modeline dönüştürülür?”, “Festivaller başta olmak üzere canlı sanat ve eğlence endüstrisi geleneksel çerçevelerinden uzaklaştıkça hangi dinamikler etrafında şekillenebilir?”, “Pandeminin ardından değişen takipçi, izleyici deneyimleri festival gibi canlı sanat ve eğlence endüstrisine yönelik alışkanlıkları nasıl etkiler?” ve “Sanat üretimi ve iş yapma pratiğinde, sanatçıdan sahne emekçilerine, kurum çalışanlarından sanatseverine tüm paydaşların iyi olma halini gözeten değerler sistemi nasıl kurulabilir?” gibi pek çok sorunun cevabı aranmıştı.

GÖRÜŞ BİLDİREN KATILIMCILAR…
Oturumlarda; İstanbul Kültür Sanat Vakfı Genel Müdürü Görgün Taner, Zorlu Performans Sanatları Merkezi Eski Genel Müdürü Murat Abbas, İstanbul Modern Genel Müdürü Levent Çalıkoğlu, SALT Araştırma ve Programlar Direktörü Meriç Öner, Borusan Sanat Genel Müdürü Ahmet Erenli, Gray Area’nın yöneticisi Barry Threw, Sonar+D’nin küratörü Jose Luis de Vicente, Stochastic Labs’in kurucusu Vero Bollow, Todaysart Festival’ın kurucu ve yöneticisi Olof Van Winden, Southbank Centre Çağdaş Müzik Yönetmeni Bengi Ünsal, Lincoln Center Yöneticisi Jordana Leigh, Barbican İnterim Artistik Direktörü Leonora Thompson, Elbphilharmonie Yöneticisi Nils Hansen, Harpa Yöneticisi Svanhildur Konraosdottir, Cleveland Museum of Art Yöneticisi Thomas Welsh, Sonar Barcelona Kurucu Ortağı Enric Palau, Le Guess Who? Prodüktörü Gijs Cals, Decked-Out Festival temsilcisi Martje Kremers, Loveland Events İşe Alım Müdürü Robert Deutsch, Extrema Festival kurucusu Uğur Akkuş, İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Koordinatör ve Başkan Danışmanı Cemal Beyazıt, Illusionist Digital Arts Studio Kurucusu Ahmet Gürbüz, Jules Verne Kreatif Projeler ve Organizasyonlar Müdürü Altan Şengül, I-Mice Dernek başkanı Hüseyin Kurt, Kapital Medya Pazarlama Direktörü Birce Güler ve HeyMo The Experience Design Company CEO’su Egemen Özcan söz almıştı.

“Future Tellers/Gelecek Anlatıcıları” raporunun tamamına https://drive.google.com/file/d/1YS7u1-bBvfaaEwqr19xSJ3y84d5KW1uV/view linki üzerinden ulaşabiliyor.

Digilogue; Zorlu Holding’in DNA’sında yer alan “inovasyon, teknoloji ve tasarım kavramları” ile Zorlu Performans Sanatları Merkezi’nin (PSM) “dijital sanata dönük yenilikçi yaklaşımının” somuta indirgendiği bir platform.

Bizi Paylaşın
Continue Reading
Yorum yapmak için tıklayın

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir