Connect with us

Finans & Ekonomi

TÜRKİYE, “GLOBAL İŞLER TASARLAYAN VE YÖNETEN” OLMALI…

Global çapta iş sahibi olmanın günümüzde artık “mutlaka fabrika sahibi olmak” anlamına gelmediğini ifade eden Tırport Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Akın Arslan, “Bugün dünyada binlerce yazılım, yapay zekâ, veri, analitik şirketi artık önde gelen markaların tedarikçisi konumundadır. Türkiye, 100 trilyon dolarlık dünyada global işler tasarlayıp yöneten olmalı.” dedi.

 

1970 yılından günümüze dünya nüfusunun 3,6 milyardan yaklaşık 7,8 milyara ulaştığı ve 3,4 trilyon dolar tutarındaki ekonomik büyüklüğün “27 kattan fazla arttığını ve 2022 sonunda IMF raporlarına göre 100 trilyon doları geçmesinin tahmin edildiğini” söyleyen Tırport Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Akın Arslan, son 40 yıldır hızla globalleşen üretim ve tedarik zincirinde ‘yerli ve milli üretim’ kavramı yerine “gücü yöneten ve organizasyonu yapan olmanın” önem kazandığına dikkat çekti.

“GLOBAL PAZARLARDA İŞİ YÖNETENLER ARASINDA YER ALMAK ESAS”
Marka, know how ve “işin sahibi olan şirket” kavramlarının ön plana çıktığına işaret eden Arslan, şunları söyledi: “Elde edilen gelirlerin zenginliğini kim paylaşıyor; insanlar kime, hangi markaya çalışılıyor, esas olan konu budur. Türkiye’deki firmaların da global işler tasarlaması ve global pazarda iş yönetenler ve iş verenler arasında yer alması gerekiyor. Artık, global iş sahibi olmak, mutlaka fabrika sahibi olmak demek değildir, bugün dünyada binlerce yazılım, yapay zeka, veri, analitik şirketi artık önde gelen markaların tedarikçisi konumundadır. Özetle, Türkiye olarak, 100 trilyon dolarlık dünyada, global işler tasarlayıp yöneten olmalıyız.” dedi.

90’lı yılların başından itibaren uluslararası sanayi ve teknoloji firmalarına kapılarını açan Çin’in sağladığı “ucuz iş gücü, ham maddeye kolay erişim ve düşük maliyetli enerji” imkânlarıyla dünya üretiminin yüzde 30’unu tek başına gerçekleştirir hale geldiğini vurgulayan Tırport Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Akın Arslan, diğer Güney Asya ülkelerinin eklenmesiyle oranın yüzde 45’e yükseldiğinin altını çizdi. 

“ÜRÜN VE HİZMETLER GLOBAL BAKIŞ AÇISIYLA DİZAYN EDİLMELİ”
Globalleşmenin de ancak “global pazara hizmet edecek ürün ve hizmetleri global bir bakış açısıyla dizayn etmekle” hayata geçebileceğini vurgulayan Arslan, gündeme taşıdığı konuya ilişkin şu detayları paylaştı: “Amazon, Alibaba, eBay, Aliexpress gibi pazaryerleri, yeni dünyaya yön veriyor. Uber, Flexe, AirBnb, Convoy, Booking gibi global yeni nesil pazaryerleri yüzlerce ülkede faaliyet gösteriyorlar. Birçoğumuz, hangisinin hangi ülkenin işi olduğunu dahi bilmiyoruz artık. Dünyada en fazla çalışana sahip olan ve en büyük cirosunu yapan Walmart, Amazon’la yarışmanın yollarını arıyor. Statica’nın verilerine göre 2021 yılında dünyanın en büyük cirosunu 573 milyar dolar ile Walmart yaptı. Onu 470 milyar dolar ile Amazon takip ediyor. Saudi Aramco ise 401 milyar dolar ile üçüncü sıradadır. Dünyanın en değerli şirketi Apple 2021’de ancak 366 milyar dolar ciro üretebildi. Diğerlerinden daha düşük ciro yapmasına rağmen, 2,4 trilyon dolarlık değeri ile Apple dünyanın en değerli şirketi yapıyor. Türkiye olarak bizim de, Asya-Avrupa ve Afrika’yı birbirine bağlayan bu coğrafyada konumumuzu doğru ve zamanında kullanarak Türkiye’den onlarca unicorn çıkarmalıyız. Türkiye’de bunu başaran ve unicorn eşiğini geçen, hatta bazılarının decacorn olduğu Trendyol, Getir, Hepsiburada, Getir, Peak Games, Dream Games, Insider gibi örneklerin sayısı hızlıca artırmamız gerekiyor. Tırport olarak, bu gerçekleri çok iyi biliyor ve çok çalışıyoruz. Lojistik olmadan üretim olmaz. Müşterinize gönderemediğiniz mal, sizin değildir. Avrupa’dan Çin’e ve Afrika’ya uzanan aksta günde 30 binin üzerinde FTL taşımayı yönetmeyi, kara, deniz, hava ve demiryollarını entegre eden intermodel çözümlerimiz ve yapay-zeka destekli LTL optimizasyonlarımızla, bu coğrafyada yaşayan 1,5 milyonun üzerinde kamyon sahibinin bir numaralı işveren olmayı ve 5 yıl içinde yılda 5 milyar doların üzerinde bir global ciroya ulaşabilmeyi hedefliyoruz.”

Dr. Akın Arslan- Tırport Yönetim Kurulu Başkanı

“GLOBAL ÜRETİMİN YÜZDE 45’İ GÜNEY ASYA’DA GERÇEKLEŞİYOR”
Arslan, 90’lı yılların başından itibaren uluslararası sanayi ve teknoloji firmalarına kapılarını açan Çin’in sağladığı “ucuz iş gücü, ham maddeye kolay erişim ve düşük maliyetli enerji” imkânlarıyla dünya üretiminin yüzde 30’unu tek başına gerçekleştirir hale geldiğini ve diğer Güney Asya ülkelerinin eklenmesiyle oranın yüzde 45’e yükseldiğini kaydetti.

“BÜYÜK MARKALAR DÜNYA GENELİNDE BİNLERCE TEDARİKÇİYLE ÇALIŞIYOR”

“Artık büyük markaların dünya genelinde binlerce farklı tedarikçiyle çalıştığını” belirten
Aslan şu örnekleri dile getirdi:
-Dünyanın en büyük yolcu uçağı üreticileri Boeing ve Airbus’ın 80’in üzerinde ülkede 12 binden fazla birinci kademe tedarikçisi var.
-ABD’li Lockheed Martin tarafından üretilen dünyanın en pahalı ve gelişmiş savaş uçağı F-35, 11 ülkede 1.500’den fazla tedarikçiye sahip. Esas çarpıcı olan ise yaklaşık 120-150 milyon dolarlık bu uçağın tedarikçilerinden 1/3’ü artık yazılım tedarikçisi konumunda.
-2018’de yıllık 97 milyona kadar çıkan global otomobil üretimi, pandemi ve tedarik sorunlarıyla birlikte 2020’de 78 milyona kadar geriledi ve 2021’i 80 milyonla kapadı. Dünyanın en büyük otomobil üreticisi Toyota, geçtiğimiz yıl yaklaşık 9,2 milyon otomobil üretti. Onu 8,9 milyon adetle VW takip ediyor.
-Klasik bir içten yanmalı motora sahip Toyota otomobil bağımsız 30 bin parçadan oluşurken, elektrikli motora sahip bir Tesla Model 3’te sadece 10 bin parça var. Bu bir devrim aslında. Tesla’nın Model S’ine 10’dan fazla ülkeden 300 tedarikçi 2.000’in üzerinde lisanslı parça üretiyor. Bu parçaların yüzde 75’i ABD, Kanada ve Meksika’da üretiliyor.
-Renault’un 17 ülkede 3.500, Volvo’nun 7650 tedarikçisi var. Audi’nin 14 bin, Daimler Benz’in 60 bin, BMW’nin 70 ülkede 12 bin, VW’nin 40 bini aşkın tedarikçisi var. Toyota 50’nin üzerinde ülkeden 60 bin tedarikçi destek veriyor.
-İçten yanmalı bir motorda 200’ün üzerinde hareket eden parça varken, bir elektrik motorunda sadece 17 haraketli parça var. Mühendislik açısından müthiş bir deneyim.
-Apple’ın 334’ü Çin’de, 131’i Japonya’da, 73’ü ABD’de, 36’sı Tayvan’da, 34’ü Güney Kore’de ve 108’i diğer ülkelerde olmak üzere toplamda 716 tedarikçisi bulunuyor.
-Global elektronik devleri Samsung’un 2.500, LG’nin 700 tedarikçisi mevcut. Bosch’un 80 ülkede 23 bin, Arçelik’in 60 ülkede 2.000’ni aşkın tedarikçisi var.

Bizi Paylaşın
Continue Reading
Yorum yapmak için tıklayın

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir