Connect with us

Türkiye Gündemi

AVM SAYISI 2024 YILINA KADAR YÜZDE 10 ARTACAK…

Ticari gayrimenkul alanında danışmanlık hizmeti veren JLL Türkiye, 2021 üçüncü çeyreğine ilişkin “Türkiye’nin Makroekonomik ve Gayrimenkul Piyasası Verileri Raporu”nu açıkladı. Perakende, ofis ve lojistik sektörlerinin değerlendirildiği raporda 2021 yılının üçüncü çeyreği baz alınırken; 2024 yılında inşaat halindeki projelerin tamamlanmasıyla Türkiye’deki AVM sayısının 482’ye ulaşacağı belirtildi.

JLL Türkiye’nin “Türkiye’nin Makroekonomik ve Gayrimenkul Piyasası Verileri Raporu”na göre; üçüncü çeyrekte canlanan perakende sektörü ve tüketici harcamaları ekonomideki büyümenin süreceğine işaret ediyor. JLL Türkiye Eş CEO’su Dora Şahintürk, “Covid-19 tedbirlerine rağmen 2020’nin üçüncü çeyreğinde sayısı 438 olan AVM’lerin 2021’in aynı döneminde 445’e yükseldiği görülüyor. Türkiye’deki mevcut alışveriş merkezi arzının ise yeni açılan 3 alışveriş merkezine 100 bin m2 toplam kiralanabilir alanın eklenmesiyle 13,7 milyon m2 seviyesine ulaştığı gözlemleniyor.” dedi.

Dora Şahintürk-JLL Türkiye Eş CEO’su

Dora Şahintürk-JLL Türkiye Eş CEO’su

“2024’DE AVM SAYISI 482’YE ULAŞACAK”
“İstanbul’un yüzde 37’yle AVM arzının çoğunluğuna ev sahipliği yaptığını” belirten JLL Türkiye Eş CEO’su Dora Şahintürk, devamında şu bilgileri paylaştı: “İstanbul’u sırasıyla yüzde 13’le Ankara ve yüzde 5’le İzmir takip ediyor. Mevcut 37 alışveriş merkezinde yaklaşık 1,2 milyon m2 inşaat halinde kiralanabilir alan bulunurken, toplam arzın 2024 sonu itibarıyla 14,9 milyon m2 seviyesine ulaşması beklenmektedir. 2020’nin aynı çeyreğinde 161 m2 kaydedilen perakende yoğunluğu, 2021 üçüncü çeyreğinde 1000 kişi başına 164 m2 olarak kaydedilmiş olup; 2024 yılında inşaat halindeki projelerin tamamlanmasıyla birlikte yaklaşık yüzde 10 artarak Türkiye’deki toplam AVM sayısının 482’ye ve 1.000 kişi başına 172 m2’yi bulması bekleniyor.”

Tarkan Ander-JLL Türkiye Eş CEO’su

Tarkan Ander-JLL Türkiye Eş CEO’su

“A SINIFI OFİSLERE İLGİ ARTTI”
Salgın etkisiyle A sınıfı ofislere ilgilinin arttığını kaydeden JLL Türkiye Eş CEO’su Tarkan Ander, “2021’in ilk çeyreğinde 5,6 milyon metrekare olan ofis alanlarının, 2023 yılı sonunda 7,4 milyon metrekareyi aşacağını” dile getirdi: “Yılın üçüncü çeyreği itibarıyla İstanbul’da mevcut A Sınıfı ofis arzı 5,7 milyon m2’ye yükselirken, inşaat halindeki ofis arzı yaklaşık 1,8 milyon m² olarak gözlemlendi. 2023 sonu itibarıyla toplam A sınıfı ofis arzının 7,4 milyon m²’yi geçmesiyle yaklaşık yüzde 30 artış bekleniyor. 2021’in Temmuz-Eylül ayları arasında kiralama işlemleri bakımından Asya yakasında Ataşehir, MİA’da ise Levent öne çıktı. Bilişim ve teknoloji, biyoteknoloji ve ilaç ile hazır ofis şirketleri de kiralama işlemlerinde en aktiflerden. A sınıfı ofis binalarında boşluk oranında düşüş gözlemlenirken; 2021 ikinci çeyreğinde yüzde 16,9 oranındaki İstanbul MİA bölgesi boşluk; pazara yeni arzın girişiyle yükselerek 3Ç 2021’de yüzde 18,3’i geçti. 2021’in ilk üç ayında 5,6 milyon metrekare değerindeki ofis alanlarının, 2023 sonunda 7,4 milyon metrekareyi aşacak.”

Rapordan öne çıkan veriler şöyle:

İstanbul ve Kocaeli alt pazarlarını kapsayan Marmara Bölgesi’ndeki toplam lojistik arzı 10,52 milyon metrekareye ulaştı.

İstanbul ve Kocaeli alt pazarlarını kapsayan Marmara Bölgesi’ndeki toplam lojistik arzı 10,52 milyon metrekareye ulaştı.

LOJİSTİK ARZI 10,52 METREKARE
İstanbul ve Kocaeli alt pazarlarını kapsayan Marmara Bölgesi’ndeki toplam lojistik arzı 10,52 milyon metrekareye ulaştı. Sektör; Covid-19 krizi sonrasında en rağbet gören pazarlar arasında yer almaya devam ediyor. 2021 yılında kiralama işlemlerinde sırasıyla yüzde 37 ve yüzde 35’lik payla perakende ve e-ticaret öne çıkarken; onları 3. Parti Lojistik (3PL) yüzde 21’le takip ediyor.

BOŞ DEPO ORANI YÜZDE 11,1
Mevcut zaman diliminde 17.370 m2 lojistik depo kiralama işlemi gerçekleşmiş olup; 2021 yılı toplamında kiralama işlemleri 221.636 m2’yi buldu. Boşluk oranı ise yüzde 11,1.

KENT LOJİSTİĞİ GÜNDEMDE
Salgın nedeniyle perakendecilerin online satış kanallarına yaptığı yatırımların etkisiyle ortaya çıkan talebi karşılamak için; perakende lojistik süreçlerini iyileştiren marketler sayesinde “kent lojistiği” kavramının gündeme gelmesi de yıl sonu beklentileri arasında yer alıyor.

Bizi Paylaşın
Continue Reading
Yorum yapmak için tıklayın

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir