Connect with us

Finans & Ekonomi

EKONOMİNİN YENİ SORUNU: DİJİTAL AHLAK…

İGİAD Başkanı Ayhan Karahan, “Dijital Dünyada Ekonomi Ve İş Ahlakı” temasıyla düzenlenen 5’inci “Türkiye İş Ahlakı Zirvesi’nin açılış konuşmasında, zamanında geçilmesi gerektiğinin altını çizdiği dijital devrim konusunda iş dünyasına, kamu idaresine ve akademiye büyük işler düştüğünü söyledi.

 

Türkiye İktisadi Girişim ve İş Ahlakı Derneği (İGİAD) Başkanı Ayhan Karahan, “dijital platformlar, e-ticaret, dijital ekonominin hukuku ve veri mahremiyeti” konularının ele alındığı 5’inci “Türkiye İş Ahlakı Zirvesi’nin açılışında “Türkiye ekonomisinin dünya dijital ekonomisinden hak ettiği payı almasına yol açacak kapsamlı bir strateji programına ihtiyaç var.” dedi.

Ayhan Karahan-İGİAD Başkanı

“ELEKTRONİK VE DİJİTAL AHLAK…”
Karahan, çevrimiçi gerçekleşen zirvede, dijital devrimin insanlığı yenilikçi teknolojilerin yanı sıra pek çok kavramla tanıştırdığına işaret etti: “E-devlet, e-insan, e-ekonomi gibi kavramların yanı sıra artık e-etik kavramını da kullanmamız gerekecek. Yani elektronik veya dijital ahlak. Dijital ekonomide iş yapış şekilleri gibi iş ahlakı kodları da değişecektir. Yapay zekaya veya yapay zekâ tarafından kontrol edilen herhangi bir makineye her türlü teknik bilgi yüklenebilmektedir, ancak ahlak gibi insani değerler öğretilememektedir.”

 

 

Prof. Dr. Ömer Torlak

“DİJİTAL DÜNYANIN YENİ KARTELLERİ…”
Diğer açılış konuşmasındaysa Zirve Düzenleme Kurulu Başkanı Prof. Dr. Ömer Torlak; dijital dünyanın yeni kartellerinin “farklı bir sömürgecilik biçimiyle ekonomiyi ve iş hayatını rekabetçilikten uzaklaştıran” tavrına tanıklık edildiğini vurguladı: “İş ahlakı konusu piyasaların, girişimcilerin ve ekonomilerin öncelikli başlıkları arasında yerini sürdürmeye devam etmektedir. Değişen; aktörler, yöntemler ve enstrümanlardır. İnternetin hayatımıza girmesinden sonra küreselleşmenin farklı bir boyuta taşındığını hep birlikte yaşadık ve yaşamaya devam ediyoruz. Ürünler ve insanların sınır tanımaksızın dünya ölçeğinde mobil hale gelmesi ve mobil cihazların yaygınlaşmasıyla birlikte kullanılan uygulama sayısının artması, işletmeler, kurumlar ve devletlerin elindeki dijital veriyi tahmin edilenin çok ötesine taşımıştır. Tüm bu gelişmeler ticaret ve iş dünyasında fiziki pek çok ilişkiyi sanal ortama taşırken, ekonomilerdeki arz-talep dengesi ve fiyat oluşumu da dijitalleşmeden nasibini almıştır.”

“E-TİCARETİN DE ETİK KODLARI VE AHLAKİ DEĞERLERİ VAR”
Anadolu Üniversitesi İşletme Fakültesi’nden Prof. Dr. Bayram Zafer Erdoğan’ın moderatörlüğünü üstlendiği birinci oturumda Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) E-Ticaret Meclis Başkanı Ozan Acar şunları söyledi: “Ticaretin etik kodları ve ahlaki değerleri ile e-ticaretin etik kodları ve ahlaki değerlerinde bir fark görmüyorum. E-ticaret birkaç şirketin yaptığı bir şey değil. E-ticaret ile Türkiye’nin en doğusundaki küçük bir ilçede üretim yapan bir esnafın İstanbul’daki yerleşik bir zincir markayla aynı pazara ulaşmasını sağlıyor. Bunu sağladığı da çok ciddi verimlilik artışı var.”

“GLOBAL REFAH İÇİN İYİ BİR FIRSAT”
Bilgi Ekonomisi Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Prof. Dr. Davut Kavranoğlu, dijitalleşmenin dünyada refahın sağlanması için çok iyi bir fırsat olduğu görüşünü savundu. Kavranoğlu, “iyi bir internet alt yapısıyla dünyanın en geri kalmış ülkesi ile dünyanın en gelişmiş ülkesinde yaşayanların eşit şartlara gelebileceğini” dile getirdi.

“ARTIK SUÇLARIN ÇOĞU SİBER”
Bilgi Sistemleri A.Ş. CEO’su Bekir Sami Nalbantoğlu, “verilerin yanlış kullanılmasından dolayı artık eskisi gibi mahremiyete sahip olunamayacağına” dikkat çekti: “Daha açık bir yapıya doğru gidiyoruz. Dünyada artık suçların çoğu siber suçlardan oluşuyor. Bu verileri onlara sağlayıcı da kendimiziz. Bazen bu veriler birçok devlet istihbaratları için de kullanılıyor. Bilgi artık mahremiyeti sağlamıyor, bilgiyi artık herkese sunuyorsunuz.”

“ÜRETİCİ DE TÜKETİCİ DE DÜRÜST OLMALI”
İstanbul Ticaret Üniversitesi İletişim Fakültesi’nden Prof. Dr. Mete Çamdereli’nin moderatörlüğündeki ikinci oturumda, İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Saffet Köse, “Dijital ortamda yapılan alışverişler hem üreticilerin hem tüketicilerin mutlaka dürüst olması gerekiyor. Dijital ortamda müşteriler aldığı ürünlerle ilgili yorumlarda bulunabiliyorlar bu yorumlar manipüle edilmemelidir.” dedi.

“SOSYAL MEDYA İTİBARI BELİRLEYİCİ OLUYOR”
Elektronik Ticaret İşletmeciler Derneği (ETİD) Yönetim Kurulu Başkanı Emre Ekmekçi şöyle konuştu: “Dijitaldeki iş ahlakı da artık günümüzde farklı; ürünü satan firma ahlaksız şekilde bir uygulamaya gittiği zaman dijital skor kartı da bundan etkileniyor. Artık her satıcının sosyal medya itibarı var. Tüketiciler bu şekilde kimlere tercih edebileceğini de seçebiliyor. Dijitalleşme demek işi kolay yapmak ya da temel unsurlarından farklı yapmak anlamına gelmiyor.”

“MAHREMİYET, DİJİTAL ORTAMDA DA TESİS EDİLMELİ”
Kişisel Verileri Koruma Kurumu (KVKK) Başkanı Prof. Dr. Faruk Bilir, şunları kaydetti: “Mahremiyet kişi özgürlüğünün de bir parçasıdır. Kişisel veriler artık hayatımızı ciddi şekilde etkilemektedir. Bireyin mahremiyeti dijital ortamda da tesis edilmelidir. Nasıl ki normal hayatımızda kendi kişisel özel alanımız varsa dijital ortamda da bunun tamamen sağlanması gerekiyor. Dijital mahremiyetimiz içinde bulunduğumuz zamanda en önemli insan haklarından biri haline geldi.”

Zirvedeki oturumların ardından İGİAD Başkanı Karahan tarafından katılımcılara plaket takdim edildi.

Bizi Paylaşın
Continue Reading
Yorum yapmak için tıklayın

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir