Connect with us

Finans & Ekonomi

TAŞIT ARAÇLARI TEDARİK SANAYİCİLERİ DERT KÜPÜ!

Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği’nin (TAYSAD), yeni tip Koronavirüs (Covid-19) salgınının sektörlerine etkilerini belirlemek amacıyla yaptığı araştırmalarının üçüncüsünde, 4-10 Mayıs haftasından itibaren sosyal mesafe gözetilerek normal çalışma düzenine geçileceği sonucu ortaya çıktı.

 

Yaklaşık 460 üyesiyle Türkiye’deki otomotiv tedarik sanayinin temsilcisi durumundaki TAYSAD’ın 3’üncü Koronavirüs Etki Araştırması’nda, salgının etkilerinin 2-3 ay daha süreceği görüşü ağırlık kazandı. Katılımcıların yüzde 76’sına göre 2020 yılında sektörde en az yüzde 20 oranında ciro kaybı meydana gelecek. Bu yöndeki anketlerin ilki 25, ikincisiyse 30 Mart’ta yapılırken üçüncüsü 29 Nisan’da tamamlandı. Son araştırmaya 30 günlük süredeki değişiklikler yansıdı.

UZUN SÜRELİ NAKİT ŞIKIŞILIĞI VURGUSU
200 bini aşkın istihdamın oluştuğu taşıt araçları tedarik sanayicileri sektöründe faaliyet gösteren işletme sahiplerinin yüzde 65’i önümüzdeki dönemde nakit sıkışıklığı yaşanacağını ve bu sorunun 3 ay ya da daha uzun süre devam edeceği öngörüyor.

MÜCBİR SEBEP KAPSAMI GENİŞLETİLMELİ
Sektör temsilcileri “mücbir sebep tanımının” otomotiv tedarik sanayinin tamamını kapsamasını; kamu ve özel bankalardan kullanılan kredilerin nisan, mayıs, haziran ve temmuz ödemelerinin faizsiz asgari 6 ay ötelenmesini; KGF (Kredi Garanti Fonu) Desteği ile “Türk Eximbank kredilerindeki ek sınırlayıcı şartların” kaldırılmasını; tedarik sanayinin mevcut NACE kod uygulaması kapsamının genişletilmesini ve “Kısa Çalışma Ödeneği teşvik süresinin 3 ayla sınırlı kalmamasını, bu teşvikten ofis çalışanlarının da faydalanabilmesi için brüt asgari ücret bedelinin 3 katına çıkarılmasını” talep ediyor.

TAYSAD’IN ANKET ÇALIŞMASINA YANSIYANLAR
-Covid-19 salgınının etkilerinin haziran ve öncesinde biteceğini düşünenlerin oranı yüzde 40’a geriledi. 2’nci ankette yüzde 73 idi.
-Ankete katılanların yüzde 76’sı salgın sebebiyle 2020 yılında yüzde 20’yi aşan oranda ciro kaybı oluşacağını ifade ediyor. Yüzde 10’nu kaybın yüzde 40’ı geçeceğini düşünüyor.
-Katılımcıların yüzde 65’ine göre önümüzdeki dönemde nakit sıkışıklığı olacak. Sektör temsilcilerinin yüzde 70’i, bunun üç ay ya da daha uzun süreceği fikrinde.
-Kısa çalışma ödeneğine başvuran taşıt araçları tedarik sanayicilerinin oranı yüzde 83’e çıktı. Oran ilk ankette 63’ü, ikincisindeyse yüzde 75’ti. Başvuruların yüzde 51’i hala bir karara bağlanmadı.
-TAYSAD üyelerinin yüzde 70’ten fazlası kısmi olarak çalışmaya devam etmekte.
– Yüzde 23’ü 4 Mayıs haftasından itibaren sosyal mesafeyle normal çalışma düzenine geçeceğini bildirdi. Sadece yüzde 4’ü üretimi tümden durdurdu. Bu oran 11-17 Mayıs haftasında yüzde 3’e inecek. Sosyal mesafeli normal çalışma oranı da yüzde 34’e yükselecek.
-Haftalık çalışma temposu 4 Mayıs’tan sonra kademeli olarak artacak ve mayıs sonunda yüzde 60’ları bulacak. 6-12 Nisan’daki oran yüzde 39 idi.
-Ankete katılanların yüzde 60’ı salgının etkilerinin Temmuz’dan önce sona ermeyeceği kanaatinde. Yüzde 26’sı Ağustos sonrasına sarkacağı görüşünde.
-Katılımcıların yüzde 22’si bankaların kredi yapılandırmalarında, yüzde 34’ü de araç üreticilerinden ve küresel otomotiv tedarikçilerinden alacak tahsilatında sorun olduğunu belirtti. Yüzde 60’ı araç üreticisi müşterilerinden “2020 indirim taleplerinden vazgeçilmesini” ve “ürün ile kalıp bedellerinin erken ödenmesini” istedi.

Bizi Paylaşın
Continue Reading
Yorum yapmak için tıklayın

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir