Connect with us

Gündem

DEPREMİN ÖNCESİ VE SONRASI İÇİN PLANLAR HAZIR OLMALI…

 

Acil müdahale ekiplerinin mutlaka yakın çevreden hızla takviye edilmesinin önceden planlanması gerektiğini belirten Tırport Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Akın Arslan, “Depremde enkazdan canlı kurtarma süreci; özel teçhizat, iş makinaları ve özel eğitimli organize personel gerektirir. Kuru kalabalık ve insan gücü ile tahliye ve kurtarma operasyonu çok kısıtlı olabilecek bir çözümdür. Türkiye gibi bir deprem ülkesinde TSK ve AFAD bünyesi dışında normal dönemde gönüllülerce organize edilmiş, 81 ile yayılmış, belki binlerce kurtarma ekibine ihtiyacı vardır. Bunların tamamının envanterinin AFAD koordinesinde hazır tutulması, afet görev emirlerinin AFAD tarafından yönetilmesi, deprem vukuunda nerede hazır olacakları, bölgeye hangi vasıtalar ile nasıl ulaştırılacaklarının net olması, güncellenen bilgilerin ekiplerle paylaşılıyor olması gerekir. Depremde gelen yardım malzemelerin, akaryakıt gibi ürünlerin nerede nasıl depolanacağı, tasnif edileceği, nasıl dağıtılacağı belli olmalıdır.” dedi.

 

6 Şubat 2023 tarihinde 9 saat arayla art arda meydana gelen 7,7 ve 7,6 büyüklüğündeki Kahramanmaraş’ın Pazarcık ve Elbistan ilçeleri merkezli depremler 10 ilde (Kahramanmaraş, Hatay, Adıyaman, Osmaniye, Malatya, Gaziantep, Kilis, Diyarbakır, Şanlıurfa ve Adana) 10 binden fazla binanın yıkılmasına sebep oldu. 11 Şubat itibariyle hayatını kaybedenlerin sayısı 20 bini, yaralananların sayısı ise 80 bini geçti. Hala enkaz altındaki on binlerce kişiden büyük ölçüde umut kesildi. 72 saat sonra enkazdan canlı çıkabilme oranı yüzde 5’in altına düşüyor.

Depremlerin yaşandığı coğrafi bölge, en güçlü nükleer başlığının oluşturabileceği etkinin 30 katı sarsıntıyla karşı karşıya kaldı. Jeoloji uzmanları, Türkiye’nin güneydoğusunun yaklaşık 3 metre yer değiştirdiğini ifade ediyor.

EN KRİTİK KONULARDAN BİRİ…
Deprem lojistiği hakkında açıklama yapan Tırport Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Akın Arslan, “Deprem lojistiği açısından en kritik konulardan birisi depremde kurtarma, tahliye, sağlık hizmetleri, yangın vb. süreçlerde görev yapması beklenen personelin ve yakınlarının da o bölgede yaşıyor olduğu gerçeğidir. Eşi, çocuğu, yakını enkazda olan birisinden bunları bırakıp görevini icra etmesinin beklenmesi mümkün değildir.” dedi.

Dr. Akın Arslan- Tırport Yönetim Kurulu Başkanı 

ÖZEL TEÇHİZAT, İŞ MAKİNELERİ VE ÖZEL EĞİTİMLİ ORGANİZE PERSONEL…
Acil müdahale ekiplerinin mutlaka yakın çevreden hızla takviye edilmesinin önceden planlanması gerektiğini belirten Arslan, şunları dile getirdi: “Depremde enkazdan canlı kurtarma süreci; özel teçhizat, iş makineları ve özel eğitimli organize personel gerektirir. Kuru kalabalık ve insan gücü ile tahliye ve kurtarma operasyonu çok kısıtlı olabilecek bir çözümdür. Türkiye gibi bir deprem ülkesinde TSK ve AFAD bünyesi dışında normal dönemde gönüllülerce organize edilmiş, 81 ile yayılmış, belki binlerce kurtarma ekibine ihtiyacı vardır. Bunların tamamının envanterinin AFAD koordinesinde hazır tutulması, afet görev emirlerinin AFAD tarafından yönetilmesi, deprem vukuunda nerede hazır olacakları, bölgeye hangi vasıtalar ile nasıl ulaştırılacaklarının net olması, güncellenen bilgilerin ekiplerle paylaşılıyor olması gerekir. Depremde gelen yardım malzemelerin, akaryakıt gibi ürünlerin nerede nasıl depolanacağı, tasnif edileceği, nasıl dağıtılacağı belli olmalıdır.”

Arslan şu önerileri sıraladı:

DEPREM ÖNCESİ PLANLAMA VE GÖREVLENDİRME
-Öncelikle depreme dayanıklı, yıkılmayan binalar yapmak, binaların içindeki eşyalardan deprem anında insanların zarar görmemesi için kritik eşya sabitlemeleri önceden yapılmalı.
-Deprem olmasıyla birlikte, deprem bölgesinde komuta-kontrol ve yönetimi hiyerarşisi devreye alınmalı.
-Kolluk kuvvetleri tahliye sürecinin ve yardım konvoylarının bölgeye intikalinin güvenle gerçekleşmesi için trafik akışını yönetmeli. Kara, hava, demiryolu ve denizyolu lojistik hatlarını devreye sokulmalı. Türk Silahlı Kuvvetleri (TSK) istihkam birlikleri karayolları ve demiryollarındaki olası hasarı kısa sürede (12 ile 24 saat içinde) giderebilmeli.
-Karayoluna alternatif hava yolu ve deniz yolu çözümleri lojistik planlamalarda göz ardı edilmemeli.
-Olası depreme müdahale anında müdahale edebilmek için gerekli gıda, barınma ve sağlık gerçekleri stok halinde ve bunların acil kullanım planlamaları hazır olmalı.
-Potansiyel deprem bölgelerinde tahliye planları önceden hazırlanmalı. Bölgeye giriş ve çıkışlara ayrı güzergahlar belirlenmeli.
-Deprem olduğunda herkesin en kısa zamanda afet görev yerlerine ulaşmasını sağlayacak planlamalar ve bilgilendirmeler yapılmalı. Her 5 yılda bir intibak tatbikatları icra edilmeli.
-Kamuda, belediyelerde ve ticari faaliyet gösteren şirketlerin envanterlerindeki iş makinası, operatörler, onları hedef bölgelere taşıyacak çekici ve operatörlerinin, kamyon, otobüs ve minibüslerin, karavanların envanterlerinin, bulundukları konumlarının AFAD bünyesinde güncel tutulmalı.
-Deprem anında afet görev emri alacak herkes otomatik olarak nerede, neyle hazır bulunacağını, hangi araç ile hedef bölgeye nakliye edileceğini önceden bilmelidir.
-Deprem bölgesine ilk nelerin gönderileceği ve lojistik hatların açık tutulması hayati önemde.

DEPREM BÖLGESİNDEKİ ÖNCELİKLİ İHTİYAÇLAR
-İş makineleri.
-Jeneratör/batarya ve led tabanlı, lityum-iyon bataryalı portatif aydınlatma sistemleri.
-Kurtarma ekipmanları ve ekipleri.
-Portatif/araca monte tuvaletler. (Her yüz kişiye en az iki tane düşmeli.)
-Kamyona monte mutfaklar, fırınlar ve su tankerleri.
-Sağlık personeli, tıbbi ürünler ve ekipmanları.
-Çadır, battaniye ve barınma ekipmanları.
-Gıda/ilaç/barınma/giyim malzemeleri.
-Yaralı tahliyesi için hava yolu ve kara yolu nakliye köprüleri.
-Afet mağdurlarının tahliyesi için hava, kara, demir ve deniz yolu alternatifleri ile lojistik transfer hatları kurulup çalıştırılmalı.

Bizi Paylaşın
Continue Reading
Yorum yapmak için tıklayın

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir