Connect with us

Gündem

FREN FACİASININ SEBEPLERİ…

Güvenli Sürüş Uzmanı Mert İntepe ve Fren Teknik Uzmanı Alpay Lök, “frenin patlaması gibi bir durumun” söz konusu olmadığına, bu tabirin dilimize hatalı bir anlamla yerleştiğine dikkat çekti.

 

Radyo Trafik’te yayınlanan Cezayir Doğan moderatörlüğündeki “Trafikte Yaşam” programında Bursa’nın Kestel ilçesinde medyana gelen, 4 kişinin hayatını kaybettiği ve 8’i ağır 20 kişinin yaralandığı TIR kazasının sebepleri masaya yatırıldı.

Alpay Lök- Fren Teknik Uzmanı

“BURSA’DAKİ KAZADAN ÇIKARILMASI GEREKEN DERSLER”
Frenin patlamadığını, aşırı ısınınca tutmadığını belirten Fren Teknik Uzmanı Alpay Lök, şunları söyledi: “Kritik inişlerde yollarda kaçış rampası yapılması gerekiyor. 7 Temmuz 1987 yılında Almanya’da çok üzücü bir kaza yaşanıyor. Benzin yüklü bir TIR, şehir merkezine 100 KM hız ile giriyor ve 6 ölü 40’dan fazla yaralı oluyor. Bu kazada sürücü ve araç sahibi hapis cezası alıyor ve kararda aracın frende bir sorun olduğu bilinmesi gerekirdi yazıyor. Kazadan sonra ise şehrin girişine kaçış rampası yapılıyor. Bursa’da yaşanan kazanın da içinde çıkarılması gereken dersler var.”

“BİR SINIR SÖZ KONUSU DEĞİLSE KAZALAR YAŞANIR”
Geçen sene İskenderun’da da bu tarz bir kaza yaşandığını hatırlatan Lök, “Bir şeyler ters gidiyorsa o iş ters gider. Bütün TIR’ları kamyonları bir yola yönlendirerek bu kazalardan kurtuluruz mantığı üzerine sistem kuramayız. Eğer büyük araçlar buna benzer yollara girebiliyorlarsa, bu yollara trafiğe çıkmalarında bir sınır söz konusu değilse, kazalar yaşanır. Bu nedenle o yollarda gerekli tedbirleri almamız gerekiyor.” dedi.

“ARAÇ FRENLERİYLE İLİŞKİN DETAYLI DENETİM YOK”
Lök, merdiven altı fren sistemleri üretilmesinin sorunu büyüttüğünü vurguladı: : “Araçları ne kadar modern yaparsak yapalım araçların fabrikadan çıktığı gibi kalması için bakımların yapılması gerekiyor. Şu an araçların frenleri ile ilgili detaylı bir denetim sistemi yok. Fren ile ilgili doğru parça ve doğru bakım uygulanması gerekiyor. Maalesef ülkemizde merdiven altı fren sistemleri çok fazla bulunuyor. Fren sistemlerinde uyduruk parçalarla tamir ediliyorsa ve araç sahipleri de bu merdiven altına kapılıyorsa kazalarda kaçınılmaz oluyor. Her şeyin bir sınırı var. Frenlerinde bir sınırı var ve o sınırları korumak için mutlaka aracımızın frenlerini ölçülerini bilerek kullanmamız gerekiyor. Önemli bir ricam var; araç muayenesi anında fren destleri dorse ve yükle yapılsın. Özellikle el fren testi yüklü yapılmalı.”

Mert İntepe- Güvenli Sürüş Uzmanı

“TÜRKİYE’DE İLERİ DÜZEY FREN EĞİTİMİ VERİLMİYOR”
Güvenli Sürüş Uzmanı Mert İntepe ise Türkiye’de ehliyet alırken frenle ilgili özel bir eğitim olmadığının altını çizdi: “Sürücü frene basıyor durmayınca beyin olarak frene basıyorum durmuyor diyoruz. Zincirin son halkası sürücüdür. Sürücünün üzerindeki mesleki baskı ve problemleri de göz önünde bulundurmamız lazım. Genelde ağır vasıta sürücüleri rampaları fren desteği yaparak inerler. Fren gücü artar ve fren ısındığı an aracın arkasına çapa bağlasak durduramazsınız. Ağır vasıta sürücülerinin sürüş sürelerini artırmak yeni kazalara da davetiye çıkaracaktır. Şimdi Bursa’da ki kazaya karışan sürücü adam öldürmek suçuyla yargılanacak.”

“ÇEKİCİLERİMİZDE DORSE FRENİ İPTAL EDİLDİ”
İntepe, çok önemli bir detayla ilgili şu bilgileri verdi: “2014 yılından sonra hemen hemen tüm ağır vasıtalarda motor freni zaten var. Fakat dorseler de teknoloji olarak ABS sistemi geldikten sonra bizim çekicilerimizde dorse freni de iptal edildi. Dünyanın en iyi çekicisi yani TIR’ını alsanız da orta düzey bir dorse takarsanız sorun devam ediyordur. İyi bir çekici almanız yetmez iyi bir dinlenme planı, iyi bir dorse ve iyi bir sürüş planı da gereklidir.”

12 Mart 2021 tarihinde Bursa’nın Kestel ilçesinde medyana gelen TIR faciasında 4 kişi hayatını kaybetmiş, 8’i ağır 20 kişi yaralanmıştı.

Bizi Paylaşın
Continue Reading
Yorum yapmak için tıklayın

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir