Connect with us

Finans & Ekonomi

PERAKENDE SEKTÖRÜNÜN EN ÖNEMLİ SORUNLARI…

21’inci Perakende Günleri’nin (PG22) açılışında sektöre yön veren derneklerin başkanları “kira artışlarının önceki yılların çok üstünde seyrettiğinin; ticari gayrimenkul kira rejimi düzenlenmesi gerektiğinin; dünyadaki gıda krizinin büyüdüğünün; teknolojinin sektördeki stratejik öneminin; İstanbul, Ankara ve İzmir gibi şehirlerin Milano, Dubai, Paris ve Londra olabilmesi için yabancı markalara kesinlikle ihtiyaç duyulduğun ve ham madde sıkıntısının coğrafi avantajın iyi kullanılmasıyla aşılabileceğinin” altını çizdi.

 

“Dijital Dönüşüm” temasıyla İstanbul Haliç Kongre Merkezi’nde 21’incisi gerçekleşen ve “sektörün geleceğine yön veren pek çok yerli ve yabancı kişinin ağırlandığı” 1-2 Haziran 2022 tarihli “Perakende Günleri” (PG22), ilgili dernek başkanlarının ortak basın toplantısıyla başladı.

SEKTÖRÜN DURUMU, GELECEĞİ VE SIKINTILARI…
Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, Gıda Perakendecileri Derneği (GPD) Başkanı Galip Aykaç, Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Prof. Dr. Hüseyin Altaş, Zincir Mağazalar Derneği (ZMD) Başkanı Serhan Tınastepe, Tescilli Markalar Derneği (TMD) İzzet Stamati, Türkiye Alışveriş Merkezleri Ve Perakendeciler Federasyonu (TAMPF) Başkanı Alp Önder Özpamukçu ve Ev Dışı Tüketim Tedarikçileri Derneği (ETÜDER) Başkanı Melih Şahinöz perakende sektörünün mevcut durumu, geleceği ve yaşanan sorunların nasıl aşılabileceğine ilişkin görüşlerini açıkladı.

Tüm perakende sektörünü, alt sektörleri ve hizmet verenleri bir araya getiren PG22’nin ilk günündeki açılış toplantısında şunlar kaydedildi:

“KİRA ARTIŞLARI GEÇEN YILA GÖRE EPEY YUKARIDA SEYREDİYOR”
Sinan Öncel – Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı: “Hatırlarsanız geçtiğimiz haftalarda gerek konut, gerek cadde, gerekse alışveriş merkezlerindeki kira artışlarına oransal anlamda bir sınır getirilmesi, ama bunun karşılığında da mülk sahiplerinin gelir vergisi oranının azaltılması konusunda bir öneride bulunmuştuk. Geçtiğimiz dönemlerde cadde mağazalarında ciro kirası olmadığı için, kira anlaşmazlıklarının daha yüksek olduğunu gözlemliyoruz. Alışveriş merkezlerinde ise ciro kirası olması sebebiyle, çok daha az mağduriyet yaşandığını düşünüyorum. Çünkü perakende sektörü şu anda yaptığımız anketlere göre fiyat artışlarıyla beraber geçen yıla göre epey yukarıda seyrediyor.”

“DÜNYADAKİ GIDA KRİZİ BÜYÜYOR”
Galip Aykaç – Gıda Perakendecileri Derneği (GPD) Başkanı: “Eğer dünyada gıda ve beslenme ile ilgili sorun yaşamak istemiyorsak, G20 ülkeleri derhal toplanmalı ve gündem sadece gıda olmalı. Bu durumun ancak tüm ülkelerin, aynen Covid-19 pandemisinde olduğu gibi, bir araya geldiği ve birlikte çözüm ürettiği bir platformda çözülebileceğine inanıyorum. Aksi halde gıda krizi son derece büyüyerek gelmeye devam ediyor.”

“TİCARİ GAYRİMENKUL KİRA REJİMİ DÜZENLENMELİ”
Prof. Dr. Hüseyin Altaş – Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı: “Sektör olarak birinci ve öncelikli konumuz, ticari gayrimenkul kira rejimi oluşturmak. Sosyal konutlar ile ticari gayrimenkul kiralarının ayrıştırılmasının gerektiği kanaatindeyiz. Gelişmiş ülkelerin birçoğunda olduğu gibi ticari gayrimenkul kira rejiminin ülkemizde de düzenlenmesi gerektiğine inanıyoruz.”

“TEKNOLOJİ PERAKENDE SEKTÖRÜ İÇİN OLMAZSA OLMAZ”
Serhan Tınastepe – Zincir Mağazalar Derneği (ZMD) Başkanı: “Teknoloji perakende sektörü için olmazsa olmaz bir ihtiyaç halinde. Pandemi döneminde ülkemizden teknolojik anlamda çok daha gelişmiş ülkelerin, tedarik zincirlerinin nasıl kırıldığını gördük. Türkiye’de ise gıda perakendecileri öncülüğünde perakendenin bütün alt kategorileri, tüketicilerin ihtiyaçlarının kesintisiz karşılanması noktasında muazzam bir sürdürülebilir hizmet verdi. Burada yaptığımız teknoloji yatırımlardan çok, insanımızın gayretine ve insan kaynağımızın niteliğine, onların şirketlerine ve işlerine olan bağlılığına dayalı olarak bu hizmetin verilebildiğini düşünüyoruz. Dolayısıyla çalışanlarımıza ne kadar teşekkür etsek azdır.”

“YABANCILARIN AVM CİROSUNDAKİ PAYI YÜZDE 50’YE ULAŞTI”
İzzet Stamati – Tescilli Markalar Derneği (TMD) Başkanı: “İstanbul, Ankara ve İzmir gibi şehirlerin birer Milano, Dubai, Paris ve Londra olabilmesi için yabancı markalara kesinlikle ihtiyaç var. Bizlerin de çalıştığı birçok marka Türkiye’de üretimlerini arttırmak için çok ciddi anlamda çalışmalar yapıyor. Ayrıca pandemi sonrasının özellikle turistlerin kurlardaki avantajı da değerlendirerek Türkiye’ye yoğun ilgi göstermesi ile alışveriş merkezlerindeki yabancı markaların ciroları yüzde 50 yerli, yüzde 50 yabancı tüketicilerden gelmeye başladı” dedi.

TURİZME HİTAP EDEBİLMEK İÇİN ÜST SEGMENT MARKALAR ÇOĞALMALI”
Alp Önder Özpamukçu – Türkiye Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Federasyonu (TAMPF) Başkanı: “Sektörde verimlilik her zamankinden daha fazla önem kazandı. Tüketicilerin gelecek harcamalarını öne çekerek tüketimi hızlandırmasının, henüz müşteri sayılarına yansıdığını söyleyemeyiz. 2019 yılındaki, pandemi öncesi döneme henüz yaklaşamadık. Ancak özellikle turizm alışverişleri ülkemizde çok önemli bir yer tutuyor. Dubai ve Milano gibi şehirlerle rekabet edebilmeyi hedefliyoruz. Ancak bunun için buradaki marka çeşitliliğinin ve üst segment markaların turizme hitap edecek şekilde çoğalması gerekiyor.”

“HAM MADDE SIKINTISINI COĞRAFİ AVANTAJIMIZLA AŞABİLİRİZ”
Melih Şahinöz – Ev Dışı Tüketim Tedarikçileri Derneği (ETÜDER) Başkanı: “Pandemi döneminde üretici ve tedarikçi arasında sancılar yaşansa da, tüketicilere hiçbir şey yansıtmamayı başardık. Ham madde bulamadığımız dönemler oldu, ama şişe kapağı olmadığını kimseye hissettirmedik. Önümüzdeki dönemde globalde yaşanan ham madde sıkıntısı doğal olarak Türkiye’yi de etkileyecek. Bu noktada coğrafi avantajımızı iyi kullanarak kendimize büyük ölçüde yetebiliriz düşüncesindeyim.”

(Soldan sağa) Galip Aykaç – Gıda Perakendecileri Derneği (GPD) Başkanı, Alp Önder Özpamukçu – Türkiye Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Federasyonu (TAMPF) Başkanı, Prof. Dr. Hüseyin Altaş – Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı, İzzet Stamati -Tescilli Markalar Derneği (TMD) Başkanı, Melih Şahinöz – Ev Dışı Tüketim Tedarikçileri Derneği (ETÜDER) Başkanı, Serhan Tınastepe – Zincir Mağazalar Derneği (ZMD) Başkanı ve Sinan Öncel – Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı.

Bizi Paylaşın
Continue Reading
Yorum yapmak için tıklayın

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir