Connect with us

Araştırma ve Raporlar

GENÇLER “HAYATLARINDAKİ KONTROL HİSSİNİ” KAYBEDİYOR…

Gençlerin yüzde 73,1’i belirli durumlar üzerinde kontrolleri olduğunu ancak hayatlarında kontrol edemedikleri dış faktörlerin de bulunduğunu ifade ediyor. Bu oran geçen seneye göre yüzde 80’e yakın arttı. Gençler, geleceğe kaygılı bakıyor ve motivasyonları düşüyor. Yalnızca yüzde 35,5’i umutlu. Katılımcıların yüzde 36,8’i aylık 2.500 TL ve altında bir gelirle geçinmeye çalışıyor. Yüzde 33,3’ü ise 2.500 ile 5.000 TL arası bir harçlık veya gelirle yaşamını sürdürüyor. Ayrıca, gençlerin yüzde 64,1’i hala ailelerinden ekonomik destek alıyor. Yüzde 46,1’i KYK bursu veya kredisi ile yaşam standartlarını karşılamaya çabalıyor. Yarı zamanlı işlerde çalışan gençlerin oranı yüzde 22,5.

 

Youthall’un “2024 Gençlerin Beklenti ve Yönelimleri Araştırması’na” katılanların yüzde 70,1’i aylık 5 bin TL’nin altında gelirle geçinmeye çalıştığını, yüzde 64,1’i ailesinden harçlık alarak hayatını idame ettirdiğini belirtti. Gençlerin ilgisinin her dönem arttığı araştırmanın katılımcı hacmi, geçen seneye göre yüzde 70 arttı.

Türkiye genelinde 18-34 yaş aralığındaki 2.627 kişinin katılımıyla gerçekleşen ve katılımcı sayısı bir öncekine nazaran yüzde 70 artan 3’üncü Gençlerin Beklenti ve Yönelimleri Araştırması sonuçları, “artan hayat pahalılığı, düşük gelirle yaşama mücadelesi ve iş kaybetme korkusu” gibi faktörlerin gençlerin ekonomik kaygılarını derinleştirdiğini ortaya koyuyor.

Emre Aykan – Youthall CEO’su

“GENÇLERİN İHTİYAÇ VE BEKLENTİLERİNE YÖNELİK STRATEJİLER GELİŞTİRİLMELİ”
Youthall CEO’su Emre Aykan, araştırmaya ilişkin şunları kaydetti: “Her yıl düzenli olarak gerçekleştirdiğimiz bu araştırma ile gençlerin sosyal, duygusal ve profesyonel beklentilerine dair derinlemesine içgörüler sunuyoruz. Bu yılki sonuçlar, doğru iş gücü ile uzun vadeli büyüme hedefleyen kurumların, gençlerin ihtiyaç ve beklentilerine yönelik stratejiler geliştirmesi; eğitim ve iş dünyasının da gençlerin potansiyellerini en üst düzeye çıkarmak için gerekli destekleri sağlaması gerektiğini bize gösteriyor. Bu adımlar yalnızca bireysel başarıyı artırmakla kalmayacak, aynı zamanda ülkenin genel kalkınma hedeflerine ulaşmasını da hızlandıracaktır. Gençleri merkeze alan kurumların; geleceğe çok daha hızlı adapte olacağı kanaatindeyim. Youthall olarak 10 yıldır olduğu gibi biz de gençlerin beklentilerini anlamaya, anlamlandırmaya ve iş dünyasına verilerimiz ile yön vermeye devam edeceğiz.”

ARAŞTIRMADA ÖNE ÇIKAN SONUÇLAR…

Araştırmada elde edilen bulgular şöyle:
-2023’e kıyasla harçlıklar yüzde100 oranında artmasına rağmen yüksek enflasyon karşısında gençlerin alım gücü azaldı.

-Katılımcıların yüzde 36,8’i aylık 2.500 TL ve altında bir gelirle geçinmeye çalışıyor. Yüzde 33,3’ü ise 2.500 ile 5.000 TL arası bir harçlık veya gelirle yaşamını sürdürüyor. Ayrıca, gençlerin yüzde 64,1’i hala ailelerinden ekonomik destek alıyor. Yüzde 46,1’i KYK bursu veya kredisi ile yaşam standartlarını karşılamaya çabalıyor. Yarı zamanlı işlerde çalışan gençlerin oranı yüzde 22,5.

-Geçtiğimiz yılın araştırmasında en dikkat çeken bulgulardan biri “iş arayan üniversite mezunlarının” yüzde 69’unun sadece 1.500 TL harçlıkla geçinmek zorunda olmasıydı. Bu grup için harçlıklar yüzde 25 artsa bile mevcut enflasyona karşı oldukça düşük kalmış durumda. İş arayan üniversite mezunları temel ihtiyaçlarını karşılamakta dahi zorlanıyor.

-Katılımcıların yüzde 73,1’i belirli durumlar üzerinde kontrolleri olduğunu ancak hayatlarında kontrol edemedikleri dış faktörlerin bulunduğunu da belirtiyor. Geçen seneye göre yüzde 80’e yakın artış gösteren bu oran, gençlerin “kontrol hissini kaybettiği duygusunun” arttığını gösteriyor. Hayatlarında yeterli kontrole sahip olmadığını düşünen gençler, geleceğe kaygılı bakıyor ve bu motivasyonlarını düşüyor. Dolayısıyla gelecekle ilgili ne düşündükleri sorulduğunda yüzde 40,9’u kaygılı olduğu yanıtını veriyor. Yalnızca yüzde 35,5’i umutlu olduğunu ifade ediyor.

-Araştırmaya göre katılımcıların yüzde 53,7’si iş-yaşam dengesinin iş seçiminde en önemli faktör olduğunu belirtirken; yüzde 48’i esnek çalışma koşullarına sahip işlerde çalışmayı tercih ettiğini ifade ediyor. Son dönemde global büyük şirketlerin çalışanlarını haftanın 5 günü ofisten çağırmaya başlamasına rağmen Covid-19 pandemisi sonrası gelişen uzaktan çalışma modeli gençler arasında popülerliğini korumaya devam ediyor. Maaş seviyesi de yüzde 44’6’lık bir oranla etkili bir değerlendirme kriteri olarak karşımıza çıkıyor. Gençlerin yaklaşık yüzd 60’ı çalışmak için kurumsal ve global şirketleri önceliklendiriyor. Kurumsal ve Türkiye merkezli şirketler ise sadece katılımcıların yüzde 7’sinin öncelikli tercihi.

-Youthall’un yaptığı araştırma, 2023 yılındaki trendin devam ettiğini ve gençlerin yurt dışı hayallerinin hala yüksek olduğunu ortaya koyuyor. Katılımcıların yüzde 53,8’i eğitim fırsatlarını yakalamak, dil becerilerini ve kültürel deneyimlerini geliştirmek amacıyla yurt dışına gitmek istediğini belirtiyor. Yurt dışına gitmek isteyenlerden yüzde 35,6’sı bu isteğin en büyük sebebinin “uluslararası deneyim kazanma” olduğunu ifade ediyor. Yüzde 31,4’ü yurt dışındaki daha iyi yaşam koşulları nedeniyle gitmeyi tercih ederken yüzde 24,5’i emeğe verilen değerin Türkiye’ye kıyasla yurt dışında daha yüksek olmasını bu kararlarının temel sebebi olarak gösteriyor.

-Çalışan mezun gençlerin yüzde 71,3’ü önümüzdeki yıl iş değiştirmeyi düşünüyor. Tercih etmeyi düşündükleri öncelikli sektörlerin başında teknoloji, enerji ve otomotiv sektörü yer alıyor. İş değiştirme isteğinin ardındaki başlıca nedenler ise yüzde 63,2 oranında bulundukları şirket ve pozisyonlarda kendilerini geliştirememeleri, yüzde 58,6 oranında gelir memnuniyetsizliği ve yüzde 47,1 oranında kariyer ilerlemesi için fırsat eksikliği olarak belirtiliyor.

-Yapay zekâ teknolojileri gençler arasında giderek daha fazla ilgi görse de bu konudaki bilgi eksikliği hala önemli bir bariyer olarak öne çıkıyor. Araştırmaya katılan öğrencilerin yüzde 47,2’si yapay zekâ uygulamalarını sık sık kullandığını belirtirken, bu oran mezunlar arasında yüzde 29,7’ye düşüyor. Neden kullanmadıkları sorusuna öğrencilerin yüzde 43,9’u faydalarını bilmediği yanıtını verirken mezunların yüzde 54,2’si henüz fırsat bulamadığını belirtiyor.

Araştırmanın linki:
https://www.youthall.com/tr/company/ebooks/genclerin-beklenti-ve-yonelimleri-arastirmasi-2024

Bizi Paylaşın
Continue Reading
Yorum yapmak için tıklayın

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir