Finans & Ekonomi
E-TİCARETTEKİ “PAZARYERİ TEKELİ” KIRILACAK…
TOBB E-ticaret Meclisi Üyesi ve Ticimax E-ticaret Sistemleri Kurucu CEO’su Cenk Çiğdemli, 2023 yılının başında yürürlüğe giren yasal düzenlemeyle “satıcıların kendi e-ticaret sitelerini açmasının her bakımdan daha avantajlı hale geleceğini ve e-ticarette tekelleşmenin kırılacağını” ve “bir pazaryerinde tedarikçi konumunda olan satıcıların kendi sitelerini açarak markalaşma fırsatı yakalayabileceğini” öngörüyor. E-ticaretteki aracılık faaliyetlerine kısıtlama geldiğine işaret eden Çiğdemli, “Pazaryerleri artık eğitim, kültür sanat, spor, gayrimenkul ve araba alım satım gibi alanlarda faaliyet gösteremeyecek. Ayrıca kendi markalarını da satamayacaklar. Bunların dışında davranan e-ticaret şirketlerine 20 milyon lirayı bulan ağır cezalar söz konusu.” diyor.
1 Ocak 2023 tarihinde itibaren yürürlüğe giren yeni ‘E-ticaret Kanunu’nun sektörde köklü bir değişim meydana getireceği öngörülüyor. En fazla “lisans ücreti, reklam, pazarlama ve lojistik kısıtlamalarına ilişkin” maddeleriyle öne çıkan yasal düzenlemenin, e-ticarette tekelleşmeyi ve haksız rekabeti önlemesi bekleniyor.
“ÖZELLİKLE KOBİ’LER E-TİCARETE AKIN EDİYOR”
Türkiye’de e-ticaret yapan 488.706 firmanın 472.840’ının satışlarını pazar yerleri üzerinden gerçekleştirdiğine dikkat çeken TOBB E-ticaret Meclisi Üyesi ve Ticimax E-ticaret Sistemleri Kurucu CEO’su Cenk Çiğdemli, “bu kadar hızlı büyüyen sektörde bazı düzenlemelerin kaçınılmaz olduğunu” belirtiyor. “2023 yıl genelinde pazaryerlerinden çıkıp kendi sitesini açan firma sayısı artacağını” ifade eden Çiğdemli, “Sektörde farklı iş kollarından çok fazla oyuncu var. Dijitalleşmeye odaklanan şirketler ve özellikle KOBİ’ler adeta e-ticarete akın ediyor.” diyor.
“KENDİ E-TİCARET SİTESİNİ AÇMAK DAHA AVANTAJLI OLACAK”
Son kanuni düzenlemeyle “e-ticarette haksız rekabetin ve tekelleşmenin önüne geçilmesinin amaçlandığını” ve “sektörü domine eden işletmelerin gücünün sınırlandırılmasının hedeflendiğini” kaydeden Çiğdemli, olası gelişmeler hakkında şu bilgileri aktarıyor: “Pazar yerlerine getirilen ekstra vergi, ceza ve reklam kısıtlamaları maliyetlerinin artmasına neden olacaktır. Maliyet artışlarını da satıcılara yansıtacaklardır. Bu nedenle önümüzdeki yıl pazar yerlerinde satış yapmak yerine kendi e-ticaret sitesini açarak satış yapan firma sayısında ciddi bir artış olmasını bekliyoruz. Örneğin tekstilde şu anda bile pazar yeri komisyon oranları yüzde 20. Buna maliyet artışlarından kaynaklı masraflar da eklendiğinde, belli bir süre sonra astarı yüzünden pahalıya gelebilir. Oysa bir satıcı kendi sitesini açsa, pazar yerlerinde yaptığı kadar satış yapmasını sağlayacak bir reklam harcaması cironun yüzde 5-15’i kadar olacaktır. Satıcıların kendi e-ticaret sitelerini açması her bakımdan daha avantajlı hale gelecek ve e-ticarette tekelleşme kırılacaktır. Üstelik bir pazaryerinde tedarikçi konumunda olan satıcılar kendi sitelerini açarak marka yaratma fırsatı yakalamış olacaktır.”
“E-TİCARETTEKİ REKLAM OLANAKLARI TABANA YAYILIYOR”
Çiğdemli, yasayla ilgili öngörülerini şöyle anlatıyor: “Zaten pazaryerlerindeki maliyetlerin ve komisyon oranlarının artmasından dolayı son bir iki yılda özellikle büyük hacimli tekstil markaları pazaryerlerini bırakarak kendi siteleri üzerinden satış yapmaya başlamıştı. Yeni yasayla bu trendin KOBİ’lere ve hatta bireysel satıcılara doğru inmeye başlayacağını göreceğiz. Öte yandan geneli yabancı şirketlerin kontrolünde olan pazaryerlerine aktarılan komisyon oranları ülkenin kendi iç dinamikleri içinde pay edilecek olması da ekosistem açısından büyük bir ivmelenme yaratacak ve yeni yerli markaların ortaya çıkmasına imkân sağlayacaktır. Büyük pazaryerlerinin reklam alanlarını kapatması da büyük bir sorundu. Yeni yasa ile reklam faaliyetlerinin kısıtlanması reklam olanaklarını tabana yayacaktır. Kanunun 8. maddesine göre ‘30 milyar işlem hacmi olan bir pazaryeri şirketi bu tutarın yüzde 2 tutarında, 30 milyar üzeri işlem hacmi olanlar da binde 3 oranında reklam verebilecekler. Yeni yasa ile aracılık faaliyetlerine de kısıtlama geliyor. Pazaryerleri artık eğitim, kültür sanat, spor, gayrimenkul ve araba alım satım gibi alanlarda faaliyet gösteremeyecek. Ayrıca kendi markalarını da satamayacaklar. Bunların dışında davranan e-ticaret şirketlerine 20 milyon lirayı bulan ağır cezalar söz konusu.”
Benzer Haberler
-
FAİZ VE ENFLASYONDAKİ SEYİR KÜRESEL EKONOMİYİ NASIL ETKİLİYOR?
-
TÜİK’E GÖRE YILLIK ENFLASYON AĞUSTOS 2024’TE YÜZDE 51,97’YE GERİLEDİ…
-
BANKACILIK DIŞI FİNANS SEKTÖRÜ YASAL DÜZENLEME BEKLİYOR…
-
E-TİCARETTE HIZLI VE GÜVENLİ BÜYÜME İÇİN…
-
TÜİK’E GÖRE YILLIK ENFLASYON 10 PUAN GERİLEDİ…
-
HAZIR BETONDA FAALİYET ENDEKSİ SON 60 AYIN EN DÜŞÜK SEVİYESİNDE…