Connect with us

Tarım

TÜRK ÇİFTÇİSİNİN RÖNTGENİ…

“1000 Çiftçi 1000 Bereket Programı” kapsamındaki araştırmaya göre “kendisini modern tanımlayan çiftçilerin oranında” 10 yıl öncesine kıyasla artış var. Türk çiftçiler “etkin ve sürdürülebilir mahsul üretimini destekleyen teknolojik ilerlemelere kucak açıyor” ve “dijitalleşme ve modernleşme eğilimi” içinde. 2019’dan bu yana gerçekleşen programın yürütücüsü Cargill Gıda’nın Orta Doğu, Türkiye ve Afrika Kurumsal İlişkiler Direktörü Arzu Örsel “İşinin tüm zorluklarına rağmen umudunu koruyan çiftçilerimizi görmek bize de umut verdi.” diyor.

 

“Çiftçilerin davranışlarının yıllar içinde nasıl değiştiğini anlamak, temel eğilimlerini öğrenmek, ihtiyaçlarını ve beklentilerini ortaya koyarak geleceğe ışık tutmak” amacıyla dünyanın en büyük gıda şirketlerinden Cargill’in 2019 yılından bu yana yürüttüğü “1000 Çiftçi 1000 Bereket Programı” kapsamında KONDA iş birliğiyle gerçekleşen iki aşamalı araştırma “yeniliklerin hayata geçirilmesinde” üç farklı eğilim olduğunu ortaya koyuyor.

Yenilikleri yakın çevrelerinden takip eden geleneksel çiftçiler, sonuçları gördükten sonra uygulamadan yana. Temkinli çiftçiler, uzaktan gördükleri yeni uygulamayı akıllarına yatarsa devreye alıyor. Yenilikçi çiftçiler ise bilgiyi çok yönlü kaynaklardan ediniyor ve uygulama konusunda cesur davranıyor.

Aile yadigarı toprağa sahip çiftçiler, çocuklarının tarımla ilgili bölümlerde öğretim görmesini ve bu mesleği sürdürmelerini istediğini ifade ediyor.

2019’DAN BERİ 12 İLDE 3 BİNİ AŞKIN ÇİFTÇİ KATILDI
2019’dan beri 12 ilde toplam 3 bini aşkın mısır, ayçiçeği ve kanola çiftçisine ulaşılan araştırmanın KONDA’nın aylık “Barometre” araştırmalarından oluşan birkaç yıllık veri tabanının analiz edildiği ilk fazına göre “kendisini modern tanımlayan çiftçilerin oranında” 10 yıl öncesine kıyasla artış var.

“Çiftçilerin zihin haritasının çıkarıldığı” araştırmanın ikinci fazındaysa Türk çiftçilerin “etkin ve sürdürülebilir mahsul üretimini destekleyen teknolojik ilerlemelere kucak açtığı” ve “dijitalleşme ve modernleşme eğilimlerinin arttığı” görülüyor.

YÜZ YÜZE DANIŞMANLIK HİZMETLERİNİN ROLÜ
Çiftçiler görüşmelerde “100 Çiftçi 1000 Bereket Programı’nın” kendilerini dijitalleşmeyle tanıştırdığını ve bu sayede “teknolojiyi günlük faaliyetlerinin her adımına entegre etmeye” başladıklarını belirtiyor.

Yeniliklere adapte olmalarında doğrudan iletişim ve yüz yüze danışmanlık hizmetlerinin önemli bir rol oynadığını belirten çiftçiler, programda görevli ziraat mühendisleriyle sürekli yardım almaktan memnuniyet duyduklarını; finansal okuryazarlık eğitimlerinin desteğiyle tarlalarını işletme bakış açısıyla yönetebildiklerini kaydediyor. Aile yadigarı toprağa sahip çiftçiler, çocuklarının tarımla ilgili bölümlerde öğretim görmesini ve bu mesleği sürdürmelerini istediğini ifade ediyor.

En önemli gündem maddelerinden biri de “kuraklık ve beklenmeyen hava olaylarıyla etkisini derinden hissettikleri” iklim krizi olan çiftçiler, tarlalarına özel sunulan doğru sulama, gübreleme ve ilaçlama programıyla kaynak tasarrufu yapabildiklerini anlatıyor.

“TÜRK ÇİFTÇİSİNİN DAVRANIŞLARINA DAİR DERİN İÇ GÖRÜ”
KONDA Araştırma Genel Müdürü Bekir Ağırdır, ekonomi gazetecisi Meliha Okur’un moderatörlüğündeki çevrimiçi basın toplantısında araştırma sonuçlarını paylaştı. Cargill Gıda Orta Doğu, Türkiye ve Afrika Kurumsal İlişkiler Direktörü Arzu Örsel söz konusu araştırmayı “sürdürülebilir tarım uygulamalarını destekleme ve çiftçilerin refahını artırma çabalarına ışık tutmayı” ve “Türk çiftçisinin davranışlarına dair daha derin bir iç görü kazanabilmeyi” amaçladıklarını dile getirdi.

Arzu Örsel- Gıda Orta Doğu, Türkiye ve Afrika Kurumsal İlişkiler Direktörü

“TÜM ZORLUKLARA RAĞMEN UMUDUNU KORUYAN ÇİFTÇİLER…”
“Çiftçilerin refahını artırmak için çalışırken, onların hayatına eğilmemiz, ne istediklerini, ne hissettiklerini ve ne beklediklerini anlamamız önem taşıyor. Sonuçlar, dünyanın her yerindeki tarım toplumlarında yaşandığına şahit olduğumuz gelişmelere benzerlik gösteriyor. Tüm dünyayla birlikte Türkiye’de de daha fazla çiftçi dijitalleşen dünyaya erişim sağlıyor ve faydalarını deneyimliyor.” diyen Örsel; üç yıldır yürüttükleri ve her defasında kapsamını genişlettikleri 1000 Çiftçi 1000 Bereket’in “Türkiye’de çiftçilere düzenli ve sürekli danışmanlık hizmeti sunan ilk ve tek” sosyal sorumluluk programı olduğunu söyledi: “Bu anlamda onlarla bir bağ kurmaktan ve çiftçilerimizin ihtiyacına cevap verebilmekten büyük memnuniyet duyuyoruz. Aynı zamanda işinin tüm zorluklarına rağmen umudunu koruyan çiftçilerimizi görmek bize de umut verdi.”

SON 10 YILDAKİ YAŞ DAĞILIMI
Çiftçilerin ülke geneline göre biraz daha yaşlı kaldığı görülüyor. 2010’da 18-32 yaş aralığındaki çiftçilerin oranı yüzde 26; 33-48 yaş aralığındaki çiftçilerin oranı yüzde 50; 49 ve üzeri yaşlardaki çiftçilerin oranı ise yüzde 25. 2020’deki oranlar ise şöyle: 18-32 yaş aralığı üzde 18; 33-48 yaş aralığı yüzde 41; 49 ve üzeri yaştakiler yüzde 41.

EĞİTİM DURUMUNDAKİ DEĞİŞİM
Türkiye genelinde ve çiftçiler özelinde eğitim seviyesi yıllar içinde yükselmekte. Ancak çiftçilerde lise altı eğitimlilerin ağırlığı sürüyor. 2010’da lise altı eğitim alan çiftçilerin oranı yüzde 84, lise eğitimlilerin oranı yüzde 15, üniversite mezunlarının oranı ise yüzde 2. 2020’de lise altı eğitimli çiftçilerin oranı yüzde 73’e düşerken; liseyi bitirenlerin oranı yüzde 23, üniversite eğitimlilerin oranı da yüzde 4’e yükseliyor.

9 YILDAKİ HAYAT TARZI DEĞİŞİMİ
Çiftçilerin yarısından çoğu kendini geleneksel muhafazakar diye tanımlıyor. Modernlerin oranı giderek artıyor. 2012’de modernim diyenlerin oranı yüzde 12; geleneksel muhafazakarların oranı yüzde 54, dindar muhafazakarların oranı da yüzde 34. 2020’de oranlar şöyle değişiyor: Modernler yüzde 14, geleneksel muhafazakarlar yüzde 54, dindar muhafazakarlar yüzde 31.

SOSYAL MEDYA KULLANIMI
Çiftçiler özellikle son 5 yılda daha yüksek oranda sosyal medya kullanır oldu. Kullananların oranı 2016’da yüzde 40 idi. Oran 2020’de yüzde 63’e çıktı. Facebook kullanımı Türkiye’de genelinde azalırken çiftçilerde arttı. 2016 ile 2020 arasında yüzde 36’dan yüzde 46’ya yükseldi. Aynı yıllarda kullanım oranı Twitter’da yüzde 6’dan yüzde 12’ye; WhatsApp’ta yüzde 21’den yüzde 54’e, Youtube’ta yüzde 10’dan yüzde 25’e, Instagram’daysa yüzde 8’den yüzde 26’ya tırmandı. Öte yandan ‘internete giriyorum ama sosyal medya kullanmıyorum’ diyen çiftçilerin oranı yüzde 11 iken, 2020’de yüzde 4’e kadar geriledi.

Çiftçilerin yarısından çoğu kendini geleneksel muhafazakar diye tanımlıyor. Modernlerin oranı giderek artıyor. 2012’de modernim diyenlerin oranı yüzde 12; geleneksel muhafazakarların oranı yüzde 54, dindar muhafazakarların oranı da yüzde 34. 2020’de oranlar şöyle değişiyor: Modernler yüzde 14, geleneksel muhafazakarlar yüzde 54, dindar muhafazakarlar yüzde 31.

YENİ FİKİRLERE AÇIKLIK
Çiftçilerin yeni fikirlere açık olma eğilimi artıyor. “Yeni fikirlerin hayatınıza olumlu katkısı olacağına inanıyor musunuz?” sorusuna 2008’de yüzde 53 “doğru”, yüzde 15 “kesinlikle doğru”, yüzde 24 “ne doğru ne yanlış”, yüzde 7 de “yanlış” cevabını verirken; 2018’de yüzde 58 “doğru”, yüzde 19 “kesinlikle doğru”, yüzde 19 “ne doğru ne yanlış”, yüzde 6 “yanlış” dedi.

TEKNOLOJİYE BAKIŞ AÇISI
“Yeni teknolojilerin hayatınıza olumlu katkısı olacağına inanıyor musunuz?” sorusuna karşılık 2008’de yüzde 54’ü “doğru”, yüzde 18’i “kesinlikle doğru”, yüzde 19’u “ne doğru ne yanlış”, yüzde 6’sı da “yanlış” dedi. 2018’deki “doğru” yüzde 51, “kesinlikle doğru” yüzde 17, “ne doğru ne yanlış” yüzde 21, “yanlış” ise yüzde 9.

“ÇİFTÇİNİN ZİHİN HARİTASI”
1000 Çiftçi 1000 Bereket programının ilk iki yılına katılmış iki bini aşkın çiftçi arasından 56’sı seçildi ve derinlemesine mülakatlar yapıldı. Görüşmecilerde bölge, ürün ve cinsiyet bazında eşit temsil gözetildi.
-Çiftçiler artık teknolojisiz bir tarımı hayal edemiyor.
-Çiftçiler sosyal medyayı aktif kullanıyor.
-Çiftçiler yüz yüze iletişim istiyor.
-Çiftçiler 10 yıl öncesine göre daha modern ve yenilikçi.
-Çiftçiler çocuklarının tarımla ilgili alanlarda eğitim almasını istiyor.
Raporun linki: https://www.1000ciftci1000bereket.com/kurumsal-raporlar/ilerleme-raporu

Bizi Paylaşın
Continue Reading
Yorum yapmak için tıklayın

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir