Connect with us

Finans & Ekonomi

LOJİSTİK SORUNLARI DİŞ TİCARETİN “KİMYASINI” BOZDU!

İstanbul Kimyevi Maddeler ve Mamulleri İhracatçıları Birliği’nce (İKMİB) düzenlenen webinarda “sektörün Covid-19 salgını sürecinde lojistikte yaşadığı sorunlar ve çözüm önerileri” konuşuldu.

 

İKMİB Yönetim Kurulu Başkanı Adil Pelister’in moderatörlüğündeki “Kimya Sektöründe Lojistik Sorunları” webinarına; İMEAK Deniz Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Tamer Kıran, Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği (UTİKAD) Yönetim Kurulu Başkanı Emre Eldener, UPS Türkiye Genel Müdürü Burak Kılıç, Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Elif Savrum, İMEAK Deniz Ticaret Odası Yönetim Kurulu Üyesi Barış Dillioğlu, MSC Gemi Acenteliği A.Ş. İş Geliştirme Koordinatörü Fatih Gider ve Medkon Hat İşletmeciliği Denizcilik ve Ticaret A.Ş. Sahibi ve Genel Müdürü Mahmut Işık katıldı.

Adil Pelister- İstanbul Kimyevi Maddeler ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (İKMİB) Yönetim Kurulu Başkanı

KÜRESEL İTHALATIN YÜZDE 24,1’İ KİMYEVİ MADDE VE MAMÜLLERİ
Webinarda “2021 TİM İhracat Raporu verilerine göre 2020 yılında 2,76 trilyon dolarla dünyada en çok ithalatın kimyevi maddeler ve mamulleri sektörünce gerçekleştirildiği” bilgisini aktaran İKMİB Yönetim Kurulu Başkanı Adil Pelister, “Buradan hareketle 2020 yılında küresel ithalatın yüzde 24,1’ini kimyevi maddeler ve mamulleri sektörünün oluşturduğunu söyleyebiliriz.” dedi.

LOJİSTİKTE CİDDİ SORUNLARLA KARŞILAŞILDI
Sektörün Türkiye’nin 2020 ihracatında 18.3 milyar dolarla 2’inci sırada yer aldığını ve 2021’in ilk 3 ayında ihracat tutarını 2020’ye kıyasla yüzde 13,8 artırarak 5,3 milyar dolara yükselttiğini belirten ifade eden Pelister, lojistikteki problemleri ilişkin şunları söyledi: “Ürünlerimizin yüzde 79,1’i deniz yoluyla, yüzde 17,6’sı karayoluyla, kalan yaklaşık yüzde 3,5’luk kesimi ise diğer şekillerde taşınıyor. Deniz yolu taşımacılığında konteyner ve gemi bulma konusundaki sıkıntılar, pandemi nedeniyle çalışmalarını yavaşlatan limanlar gibi pek çok sorunumuz bulunuyor. Aynı şekilde kara yolu taşımacılığında da sınır kapılarında uzayan bekleme süreleri, ülkelerin pandemi nedeniyle sınır kapılarını kapamaları gibi sorunlarla karşı karşıya kaldık. Hava yolu taşımacılığında ise pandemi kaynaklı sorunlar dışında en önemli sıkıntımız hava yolu ile tehlikeli madde taşımacılığı konusundaydı. İKMİB olarak, kimya ihracatında tehlikeli maddeler sınıfına giren ürünlerin numunelerinin havayolu ile iletilmesi için gerekli olan Tehlikeli Maddeler Kuralları (DGR) sertifikası eğitimi konusunda Türk Hava Yolları Havacılık Akademisi ve uluslararası tehlikeli madde taşımacılığı konusunda UPS ile 2019 yılında iş birliği yaptık. Bugüne kadar İKMİB’e üye firmalarımızdan toplam 52 kişi Tehlikeli Maddeler Kuralları (Kategori 1,2,3,6) eğitimini aldı. İKMİB üyelerine yüzde 70’lere varan indirim sağlandı ve UPS ile anlaşmamız kapsamında indirimli hava kargodan yararlanılarak toplam 172 tehlikeli madde gönderimi yapıldı.”

Tamer Kıran- İstanbul ve Marmara, Ege, Akdeniz, Karadeniz (İMEAK) Bölgeleri Deniz Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı

TÜRKİYE DIŞ TİCARETİNİN YÜZDE 89’U DENİZDEN
İstanbul ve Marmara, Ege, Akdeniz, Karadeniz (İMEAK) Bölgeleri Deniz Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Tamer Kıran, tonaj açısından Türkiye dış ticaretinin (ihracat ve ithalat) yüzde 89’unun yapıldığına dikkat çektiği denizyolu taşımacılığının ülke ekonomisi ve tedarik zincirinin devamı için “olmazsa olmaz” önem arz ettiğini vurguladı.

İhracatın 2008’den 2020’ye 73,2 milyondan 138,9 milyon tona çıktığını kaydeden Kıran, “Burada 2008 yılından 2020’ye yüzde 89,6 artış var. İthalatta denizyolu taşımacılığı yüzde 49,5 artmış ve ihracat- ithalat toplamda ise 224,7 milyon tondan 365,4 milyon tona çıkmışız ki yaklaşık yüzde 62’lik bir artış sağlanmış bu 12 yıllık süreç içerisinde. Konteyner gemileri ile yapılan dış ticaret miktarına (TEU) baktığımızda son 12 senede hem ihracatta hem ithalatta ciddi bir artış olduğunu görüyoruz. Dış ticaretimizde konteyner taşımacılığı 12 yılda 50 milyon tondan 90,7 milyon tona ulaşmış. 2008 yılında günlük ortalama 20 bin 575 dolar olan konteyner gemisi navlun fiyatı 2008 krizi sonrası 2009 yılında 6 bin 367 dolara kadar inmiş ve ancak 2020 yılının ikinci yarısından itibaren bugünkü 20 binli rakamlarına ulaşmıştır.” diye konuştu.

GEMİ BEKLEME SÜRESİ 12’DEN 54 GÜNE ÇIKTI
Covid-19 salgınında beliren yeni hayat düzeni dolayısıyla 2020 Nisan-Mayıs’tan itibaren dünyada ciddi bir talep patlaması meydana geldiğini hatırlatan Kıran, açıklamalarını şöyle sürdürdü: “Konteynırla taşınan mallara olan talep artmıştır. Bununla beraber gemi arzındaki yetersizlik, konteynerın kendisine olan talepteki patlama, konteynır üreten Çin’in pandemi sebebiyle üretime ara vermesi, Amerika limanlarında çok uzun süre bekleyen konteynır gemileri ve bu gemilerin bekleme sürelerinin 12 günden 54 günlere kadar uzaması dolayısıyla arz-talepte durum Temmuz 2020’den beri tersine dönmüş ve konteyner fiyatları yükselişe geçmiştir. Bu bakımdan arz-talep bu şekilde olduğu sürece fiyatların bir müddet daha böyle gideceği öngörülmelidir. Arz-talep dengesindeki düzelme, talebin düşmesi ve normale dönüş ile beraber 2022 yılından itibaren bir düzeltme hareketi olma ihtimali vardır. İhracat bu ülkenin kurtuluş sektörlerinden bir tanesi. Döviz girdisi var, taşımacılık da öyle, aynı taraftayız. Zaman zaman birtakım inişler-çıkışlar ile birlikte bu işi hep birlikte kotaracağız diye ümit ediyorum.”

Emre Eldener- Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği (UTİKAD) Yönetim Kurulu Başkanı

NAVLUN FİYATLARININ ARTIŞI İŞLERİ ZORA SOKTU
Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği (UTİKAD) Yönetim Kurulu Başkanı Emre Eldener, lojistikçilerin de hizmet ihracatçısı olduğunu vurguladığı şu hususların altını çizdi: “Mevcut navlun fiyatlarının yukarıya doğru gitmesi biz taşıma işleri organizatörlerini de zor durumda bıraktı. Geçen sene 1 milyon dolarlık sermaye ile 500 konteyner yükleyebilirken şu anda 100 konteyner yükleyebiliyoruz. İşimizi yapabilmek için sürekli finansal kaynak yaratmak durumunda kalıyoruz. Kimya sektörünü daha iyi anlayabilmemiz için, kimya sektörünün ihracatçılarından ricam lojistik çözüm ortaklarını bilgilendirmeye çalışsınlar. Sektörle ilgili bilinmeyenleri bizimle paylaşsınlar ki çözüm üretme noktasında faydamız olsun. Sıcak bir pazar olan Batı Afrika’da ve Latin Amerika’da konteyner pozisyonlaması sıkıntısı yaşıyoruz. Bizim için yüksek olan rakamlar başkaları için düşük değil dünyanın her yerinde bu problem yaşanıyor. Şartlar eşit. Birlikte çalıştığımızın altını çizmek istiyorum. Deniz taşımacılığında yaşıyoruz ağırlıklı olarak bu problemi. Ne zaman toparlar? Eylül’den önce beklemeyelim hatta yılsonunu da bulabilir.”

Elif Savrum- Uluslararası Nakliyeciler Derneği İcra Kurulu Başkan Yardımcısı 

SORUNLARIN BÜYÜK BÖLÜMÜ GERİDE KALDI
Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Elif Savrum ise pandemi sürecinde yoğunlaşan sorunların büyük bölümünü geride bıraktıklarını dile getirdi: “Kapıkule’de araç çıkışı pandemi öncesi 900 iken bugün bin 300’ü aşkın araç çıkışını sağlar hale geldik. Hamzabeyli sınır kapısında günlük 600’ü bulan çıkış sayımız var. Bulgaristan’daki inşaatın Ağustos ayında tamamlanmasını bekliyoruz, böylece araç çıkış sayımızın bin sayısına çıkmasını bekliyoruz. Söz konusu inşaatın tamamlanmasıyla Kapıkule için de 300 araç çıkışının daha artacağını öngörüyoruz. Bekleme sayılarımız oldukça düşmüş vaziyette. Elimizden gelen tüm desteği vermeye devam edeceğiz.”

Burak Kılıç- UPS Türkiye Genel Müdürü

DÜNYA TİCARETİ HIZLA DEĞİŞİME UĞRUYOR
UPS Türkiye Genel Müdürü Burak Kılıç, dünya ticaretinin 10 yıldır ciddi değişime uğradığını ve değişimin son bir yılda daha da hızlandığını kaydetti. İhracatın lokomotiflerinden kimya sektörüne ait numunelerin havayoluyla taşındığına değinen Kılıç, İKMİB’le 2019’daki iş birliğinden söz etti.

Bizi Paylaşın
Continue Reading
Yorum yapmak için tıklayın

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir