15 holde bu yıl 3’üncüsü düzenlenen China International Import Expo’ya (CIIE) (2020-Çin Uluslararası İthalat Fuarı) katılarak ürünlerini tanıtan Türk gıda ihracatçıları; Çin’e yaptıkları satıştan elde edecekleri döviz tutarını 5 yıllık süre içinde 1 milyar dolara çıkarmayı hedefliyor. 2018’e göre yüzde 63 artan 2019 ihracatı 226 milyon dolar.

Jak Eskinazi-Ege İhracatçı Birlikleri (EİB) Koordinatör Başkanı
Ege İhracatçı Birlikleri (EİB) Koordinatör Başkanı Jak Eskinazi, 5-10 Kasım 2020 tarihleri arasında Şanghay’da gerçekleşen ve Türkiye adına katılım organizasyonunu üstlendikleri Çin Uluslararası İthalat Fuarı’nda 8’i milli 7’si bireysel toplamda 15 Türk firmasının boy gösterdiğini belirtti.
“ÇİN İHRACAT İÇİN DE UZAK BİR ÜLKE DEĞİL”
2019’u ‘Çin Yılı’ ilan ettiklerini hatırlatan ve “Çin, Türkiye’nin en fazla dış ticaret açığı verdiği iki ülkeden biri konumunda. Çin mal almak için uzak bir ülke olmadığına göre, ihracat için de uzak bir ülke değil.” diyen Jak Eskinazi, iki ülke arasındaki dış ticaretin dengelenmesi için uğraş verdiklerini söyledi: “Çin, 2019 yılında 2,4 trilyon dolar ihracat yaparken, 2,1 trilyon dolar da ithalat yaptı. Çin’in dünyadan yaptığı ithalatın şekillenmesinde Çin Uluslararası İthalat Fuarı çok önemli yer tutuyor. Çin’e daha fazla ihracat yapmak için önümüzdeki yıllara yatırım yaptık.”

Birol Celep-EİB Koordinatör Başkan Yardımcısı
“BEKLENTİNİN ÜZERİNDE ZİYARETÇİYLE KARŞILAŞTIK”
Çin’e gıda ihracatının Covid-19 salgını sebebiyle 2020 Ocak – Ekim döneminde yüzde 11 daraldığı bilgisini aktaran EİB Koordinatör Başkan Yardımcısı Birol Celep ise salgın sonrasında Çin pazarındaki güçlerini artırmayı amaçladıklarını kaydetti: “Pandemi koşullarının doğurduğu tüm olumsuzluklara rağmen beklentinin üzerinde bir ziyaretçiyle karşılaştık. Geçen yıllara kıyasla daha düşük bir ziyaretçi sayısı olmasına karşın profesyoneller ve direk alıcılar katılım sağladı.”
“ÇİN’E GIDA İHRACATINI 5 YILDA 1 MİLYAR DOLARA ÇIKARACAĞIZ”
Çin’deki tüm yerleşik ticari temsilciliklerinin fuara katıldığını vurgulayan Celep; “Ayrıca WeChat programı üzerinden video konferans formatında ziyaretçilerimizle görüntülü görüşme yapma imkanı sağladık ve fuara online olarak Türkiye’den bağlandık. Çin’e gıda ürünlerimizin ihracatında 5 yıl sonunda 1 milyar dolar ihracat hedefliyoruz.”
6 SEKTÖRDEN 2800 FİRMA KATILDI
6 sektörden 2800 firmanın iştirak ettiği China International Import Expo’daki (CIIE) (2020-Çin Uluslararası İthalat Fuarı)Türkiye standında tanıtılan “kuruyemiş, lokum, Türk kahvesi, dondurma, süt ve süt ürünleri, baklava, kuru incir, kuru üzüm, kuru kayısı, organik sağlıklı atıştırmalıklar, zeytin ve zeytinyağı ” büyük beğeni topladı.
ÇİN’E EN FAZLA FINDIK İHRAÇ EDİLDİ
2020 Ocak – Ekim döneminde Türkiye’den Çin’e 157 milyon dolarlık gıda ürünü ihraç edildi. 41 milyon 20 bin dolarla aslan payı fındıkta. Onu 12,7 milyon dolarla patates izledi. Deniz hıyarı da 10,5 milyon dolarla üçüncü sırada.
Türk süt ürünleri sektörü Mayıs 2020’de ihracat vizesi aldığı Çin pazarında ekim itibariyle 5 milyon 7 bin dolarlık ürün sattı. Antep fıstığı, ayçiçeği yağı, kiraz, aspir yağı, nohut, mercimek, kuru incir, kuru kayısı, çekirdeksiz kuru üzüm, bisküviler ve zeytinyağı Çin’e ihracatta öne çıkan diğer gıda ürünü kalemleri.
EİB ORGANİZASYONUNLA FUARA KATILAN FİRMALAR
Çin’deki fuara EİB organizasyonuyla katılan Türk firmalarının isimleri şöyle: Aydın Kuruyemiş San. Tic. A.Ş., CLK İpekyolu Lojistik A.Ş., Dimes Gıda San. ve Tic. A.Ş., İstanbul İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterliği, K.F.C. Gıda Tekstil Sanayi İthalat İhracat Yatırım A.Ş., Kırlıoğlu Tarımsal Ürünler Gıda İnş. San. Tic. A.Ş., Yaşar Dondurma ve Gıda Maddeleri A.Ş. ve Trade Türk Gıda Yatırım A.Ş.