Connect with us

Araştırma ve Raporlar

CFO’LARDAN DEFANSİF STRATEJİLER…

Deloitte’in “Covid-19 salgınının şirketleri nasıl etkilediğini ölçmek amaçıyla gerçekleştirdiği” 12’nci Avrupa CFO Anketi’nin sonuçlarına göre CFO’lar “salgın sürecinin başlangıcına nazaran” daha iyimser ancak tam anlamıyla toparlanma için “önlerinde uzun bir yol bulunduğu” görüşünde. 18 ülkede yapılan araştırma kapsamında 63’ü Türkiye’den 1758 CFO’yla görüşüldü. Deloitte Türkiye Denetim Hizmetleri Lideri Ali Çiçekli, “CFO’ların değişimi kucaklaması, hedeflerini yeniden değerlendirmesi ve geleceğe yatırım yapması gerekecek.” diyor.

 

“Denetim, danışmanlık, finansal danışmanlık, risk danışmanlığı, vergi ve ilgili alanlarda birçok farklı endüstride faaliyet gösteren özel ve kamu sektörü müşterilerine” hizmet sunan Deloitte’in 12’nci Avrupa CFO Anketi’ne katılanların yarısı gelecek üç aya umutla bakıyor. Türkiye’deki CFO’ların yüzde 67’si şirket gelirlerinde, yüzde 55’i de faaliyet karında 2021 yılı içinde artış yaşanacağı düşüncesinde. Şirketlerin risk iştahı tablosundaki durum şöyle: Türkiye’deki CFO’ların yüzde 43’ü Avrupa’dakilerinse yüzde 37’si yatırımlarını azaltacağını ifade ediyor.

GELİR OLUŞTURMA DÜZEYLERİ…
Türkiye’deki CFO’ların (Chief Financial Officer-Mali İşler Müdürü) yüzde 17,2’si gelir oluşturma düzeylerinin kriz öncesiyle aynı veya daha yüksek olduğunu belirtiyor. Yüzde 15,2’si 2021’in 2’nci çeyreğinin sonuna dek, yüzde 53,5’i ise 2’nci çeyrek ya da daha ileri bir döneminde kriz öncesindeki seviyeye dönüleceğini kaydediyor. Yüzde 13,8’i de 2020 sonuna doğru toparlanma bekliyor.

EN KARAMSAR SEKTÖRLER
İnşaat ve profesyonel hizmetler sektöründeki CFO’lar iyileşmeye dair daha karamsar; en erken 2021’in ikinci yarısında kriz öncesi seviyenin yakalanacağını dile getiriyorlar. Perakende, finansal hizmetler ve endüstriyel ürünler ve hizmetler sektörlerindeki görüş; iyileşmenin 2021 sonrasına sarkacağı yönünde.

Ali Çilekli-Deloitte Türkiye Denetim Hizmetleri Lideri

MALİYETLERİN KONTROLÜ VE AZALTILMASI
Türkiye’deki CFO’lar, “kur dalgalanmaları, ekonomik görünüm-büyüme, jeopolitik riskler ve iç-dış talebin azalması gibi riskler göz önünde bulundurulduğunda” defansif bir strateji belirlenmesinden, “ekonomik kaygılar sebebiyle maliyetlerin kontrolü ve azaltılmasından” yana. Nakit akışının artırılması yönündeki aksiyonlar ikinci sırada. Bunu faaliyet harcamalarının azaltılması izliyor. Dördüncü ve beşinci eylem planlarında organik büyüme ve yeni pazarlarda hacim artırma var. Ekonomik kaygı sebepli maliyet azaltımı ve nakit akışı artırılması stratejileri Avrupa’daki CFO’ların da ana gündemi. Stratejilerindeki kilit faktörlerden biri de dijitalleşme.

“HEDEFLER YENİDEN DEĞERLENDİRİLMELİ, GELECEĞE YATIRIM YAPILMALI”
Deloitte Türkiye Denetim Hizmetleri Lideri Ali Çiçekli, 12’nci Avrupa CFO Anketi’ni şu ifadelerle değerlendiriyor: “Pandeminin tüm iş hayatını yeniden şekillendirdiği bu dönemde, bazı sektörlerin hızla toparlandığı görülürken, diğerlerinin daha uzun ve kısmen belirsiz bir rotada ilerleyeceği görülüyor. Açıkçası pandeminin ilk dönemlerine göre CFO’lar artık duruma daha iyimser yaklaşıyor ve stratejilerini de birçok yönden farklı durumlara kolay adapte olmak üzerine kuruyorlar. Kesin olan şu ki, önümüzdeki dönemde CFO’ların değişimi kucaklaması, hedeflerini yeniden değerlendirmesi ve geleceğe yatırım yapması gerekecek.”

Bizi Paylaşın
Continue Reading
Yorum yapmak için tıklayın

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir