Connect with us

Sağlık

OSTEOPOROZUN ÇARESİ D VİTAMİNİ VE KALSİYUM…

Halk arasında kemik erimesi diye bilinen ve kırık riskini artıran osteoporoza karşı farkındalık oluşturmak amacıyla her yıl 20 Ekim Dünya Osteoporoz Günü’nde çeşitli bilgilendirme faaliyetleri yapılıyor. Acıbadem Fulya Hastanesi Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Uzmanı Prof. Dr. Tolga Aydoğ, kemik erimesine karşı D vitamini almanın önemine dikkat çekti.

 

Prof. Dr. Tolga Aydoğ

Tüm dünyayı etkileyen Covid-19 pandemisinin Osteoporoz riskini artırdığını belirten Acıbadem Fulya Hastanesi Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Uzmanı ve Spor Hekimi Prof. Dr. Tolga Aydoğ, “Araştırmalarda, sokağa çıkma yasağının, hareketliliği azaltsa da kemik sağlığı üzerine minimal sorun yarattığı, ancak bu durumun sık sık tekrarlanması durumunda ise kemiklerimizi olumsuz etkileyebileceği ortaya konuldu. Sokağa çıkma yasağının oluşturduğu bir diğer sorun ise D vitamini düzeyindeki düşmedir.” dedi.

D VİTAMİNİ DEĞERLERİ KONTROL ALTINDA OLMALI
Güneşin kemik sağlığını olumsuz etkileyen D vitamini eksikliğinin giderilmesinde çok önemli bir kaynak olduğunun altınını çizen Prof. Dr. Aydoğ, her gün 10-15 dakika doğrudan güneşe maruz kalınmasını önerdi. Balık, balık yağı, süt ve süt ürünleri ve mantarda D vitamini bulunduğunu söyleyip şu ifadelele uyardı: “D vitamini değerini kontrol ettirerek, hekiminizin belirttiği şekilde D vitamini takviyesi kullanmaya özen gösterin. Gelişigüzel D vitamini kullanmak ciddi sağlık sorunlarına yol açabileceğinden mutlaka hekime danışın.”

YETERİNCE KALSİYUM ALINMALI
Kemik sağlığı için D vitaminiyle birlikte kalsiyumun da önem taşığını ifade eden Aydoğ, vücudun ihtiyaç duyduğu miktarda kalsiyumun balık, balık yağı, süt ve süt ürünlerinden karşılanabileceğini; bu besin maddelerini tüketemeyenlerin mutlaka doktor kontrolünde takviye alması gerektiğini vurguladı.

KEMİK YOĞUNLUK ÖLÇÜMÜ YAPTIRILMALI
Osteoporoz tanısındeki en belirleyeci yöntem “kemik yoğunluk ölçümü düşük olsa da bunun her zaman kırığa işaret etmediğini ancak yatkınlığı ortaya koyduğunu” anlatan Aydoğ, 3 aydan uzun süre kortizon kullananların, menepoza girenlerin, 65 yaş sonrası kadınlar ve 70 yaş sonrası erkeklerin, kemik yoğunluğunu ölçtürmesini tavsiye etti.

EGZERSİZ YAPILMALI
Aydoğ, osteoporoza bağlı kırıkların en baş sebebinin düşmeler olduğunu dile getirdi: “Özellikle kalça kırıkları düşme sonucu meydana geldiği için kalça, diz ve gövde etrafı kasların kuvvetini artırmakla birlikte denge egzersizlerinin ihmal edilmemesi gerekiyor.”

LİBİDO DÜŞÜKLÜĞÜ OSTEOPORAZA YOL AÇABİLİR
Libido düşüklüğünün testesteron hormonu arasındaki ilişkiye değinen Aydoğ, şunları kaydetti: “Testesteronun kemik gelişimini etkileyen en önemli hormon. Bu hormonun düşüklüğünden dolayı ortaya çıkabilecek kemik metabolizma sorunları akılda tutulmalı ve erkekler bu konuda ayrıca dikkatli olmalı.”

SİGARA, KAFEİN VE ALKOLDEN UZAK DURULMALI
Aydoğ, kemik metabolizmasını olumsuz etkileyerek erimesine yol açan sigara, kafein ve alkolden uzak durulması gerektiğini sözlene ekledi.

Bizi Paylaşın
Continue Reading
2 Comments

2 Comments

  1. Ekargavus

    20 Ekim 2020 at 11:39

    Son zamanlarda gördüğüm en güzel, sade anlatım. Harika bir uyandırma ve bilgilendirme olmuşx. Mükemmel

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir