Danimarka’da “karayolu, deniz ve hava taşımacılığında kullanılmak üzere elektrolizör ve sürdürülebilir yakıt üretimi gerçekleştirmek için” önemli ve dünyada bir ilk niteliğindeki iş birliğine imza atıldı. DFDS, Copenhagen Airports, A.P. Moller – Maersk, DSV Panalpina, İskandinav Havayolları SAS ve Ørsted şirketleri geliştirecekleri sanayi tesisinde bu amaçlarını pratiğe dönüştürmeye çalışacak. Tesis yüzde yüz kapasiteyle çalışır olduğunda yıllık karbon salınımı 850 bin ton azalacak.
Danimarka’nın ve Avrupa’nın önde gelen denizcilik ve lojistikte firması DFDS, Copenhagen Airports, A.P. Moller – Maersk, DSV Panalpina, DFDS, İskandinav Havayolları SAS ve Ørsted şirketleri dünyanın en büyük hidrojen ve e-yakıt (su ve karbondioksitten elektrik kullanılarak üretilen sentetik yakıt-İngilizcesi: E-Fuel) üretim tesislerinden birini geliştirmek amacıyla ortaklık kurdu. Enerjide çığır açması beklenen ve sürdürülebilir yakıtların talep ve arz taraflarını bir araya getiren projede 2023’te üretime başlanması planlanıyor.
TOPLAM KAPASİTE 1.3 GIGAWATT ELEKTROLİZÖR
2030 yılında tam kapasiteye ulaşması hedeflenen ve toplamda 1,3 gigawatt elektrolizör potansiyeline sahip projeyle; otobüsler, kamyonlar, gemiler ve uçaklar için her yıl 250 bin tonu aşkın fazla sürdürülebilir yakıt elde edilecek. Tesis yüzde yüz kapasiteyle çalışır olduğunda yıllık karbon salınımı 850 bin ton azalacak.
İLK ETAP 2023’TE FAALİYETE GİRECEK
Danimarka’nın Kopenhag şehrinde hayata geçirilecek Tesisin 2023’te faaliyete girecek ilk bölümü, 10 MW’lık bir elektrolizörden oluşuyor. Burada, doğrudan otobüs ve kamyonlarda kullanılabilecek yenilenebilir hidrojen üretilecek. 2027’de açılacak ikinci kısımdaki elektrolizör 250 MW’lık. Buradaysa deniz taşımacılığı için yenilenebilir metanol ve havacılık sektörü için de yenilenebilir jet yakıtı (e-kerosen) imal edilecek.
TESİS 2030’DA TÜMÜYLE BİTECEK
2030’da üçüncü bölümün de bitmesiyle elektrolizör kapasitesi 1,3 GW düzeyine çıkacak ve böylelikle daha fazla sürdürülebilir CO2 yakalanabilecek. Bu kaynak; otobüs, kamyon, gemi ve uçaklarda kullanılmak üzere 250 bin tonu aşkın sürdürülebilir imalatını mümkün kılacak.
CO2 SALINIMLARINI AZALTMAYA ÇALIŞIYOR
DFDS ayrıca groston-deniz mili başına gCO2 salınımını 2023’te 12,4; 2030’da ise 9,6 seviyesine düşürmeyi hedefliyor. Uluslararası Denizcilik Örgütü’nün hedefi de CO2 salınımlarını 2030 yılına dek yüzde 40 azaltılması.
GEMİLERDE GAZ YALITIM SİSTEMİ
DFDS Akdeniz İş Birimi’nin antik şehirlerimizin ismini verdiği ve Pendik Limanı’ndan törenle geçtiğimiz sene denize indirilen Ephesus ve Troy Seaways gemilerine inşa aşamasında Scrubber (gaz yalıtım sistemleri) montaj edilmişti. DFDS Akdeniz İş Birimi’nin filo bazında 14 gemisinin 12’si gaz yalıtım sistemli.
DFDS, istilacı türlerin balast suyuyla başka denizlere taşınmasını engellemek için filolarındaki gemilere arıtma sistemleri kurmakta.
Kopenhag merkezli DFDS’nin yıllık cirosu 2 milyar Euro. 1866’da kurulan firma 8 bin çalışanıyla 20’yi aşkın ülkede faaliyet gösteriyor.