Connect with us

Araştırma ve Raporlar

DÜNYADA BÜYÜRKEN TÜRKİYE’DE KÜÇÜLÜYOR

KPMG Türkiye Sektörel Bakış 2020-Perakende Raporu’na göre Ekim 2019’da perakende sektörünün takipteki alacağı 24,4 milyar TL’yle tarihindeki en yüksek seviyeye çıktı. Sektördeki küçülme seyri AVM cirolarına ve projelerine de yansıdı. 2023 yılından sonra yeni AVM açılmayacağı öngörülüyor.

 

1982’den beri denetim, vergi ve danışmanlık hizmeti sunan KPMG Türkiye’nin yayımladığı Sektörel Bakış 2020-Perakende Raporu’nda; perakende sektöründeki küresel büyüklüğün 25 trilyon dolar olduğu, önümüzdeki 3 yılda 30 trilyon doları geçeceği belirtildi.

2018’İN ORTALARINDAN BERİ DÜŞÜŞTE
Rapordaki verilerle sektörün Türkiye’deki büyüklüğü 2019’da 1,1 trilyon TL’yi aştı. Sektör Türkiye’de 2018’in ilk yedi ayında yüzde 7 büyürken, son beş ayında yüzde 8 küçüldü. Küçülme birinci çeyrekte yüzde 5,3; ikinci çeyrekte yüzde 3,9 ve son çeyrekte yüzde 1 olmak üzere 2019’da da sürdü. Eylül 2019’daki yüzde 5,1’lik artışla sektörde toparlanma emareleri görüldü.

2023’TEN SONRA YENİ AVM AÇILMAYACAK
Perakende sektöründeki seyir Türkiye’deki Alışveriş Merkezi (AVM) cirolarına ve projelerine de yansıdı. AVM sayısı tam doyuma ulaşmak üzere. 2023 yılından sonra yeni AVM açılmayacağı öngörülüyor. 2020’de 9 AVM açılması bekleniyor. 2019’da 5 AVM açıldı. Türkiye’de şu anda 453 AVM faaliyet gösteriyor.

TAKİPTEKİ ALACAKTA REKOR KIRILDI
Ekim 2019’da perakende sektörünün takipteki alacağı 24,4 milyar TL’yle tarihindeki en yüksek seviyeye çıktı. Tutar 2018 sonunda 17,5; 2017 sonundaysa 13 milyar TL idi. Bunda sektör bileşenlerinin nakit kredilerdeki yıllık büyüme hızının negatife dönmesi ve talep daralması etkili oldu.

DOĞRUDAN YABANCI YATIRIMI DA AZALDI
Sektör 2019’un ilk 10 ayında 837 milyon dolarlık doğrudan yabancı yatırım çekebildi. 2018’deki miktar 1,1 milyar dolar civandaydı. Türkiye’deki perakendecilerin yurt dışında 4 bin 700 mağazası bulunuyor. 2020’de sayıya yaklaşık 1000 ilave olacak.

KPMG Türkiye Tüketici Ürünleri ve Perakende Sektör Lideri Emrah Akın

TÜKETİCİ GÜVENİ SARSILDI
KPMG Türkiye Tüketici Ürünleri ve Perakende Sektör Lideri Emrah Akın, 2018’deki çalkantının ve tüketici güveninin 2019’un üçüncü çeyreğine kadarki bölümünde sarsıntıya uğramasının perakende sektöründeki büyümeyi sınırladığını ifade etti.

DEMOGRAFİK POTANSİYEL UMUT VERİYOR
Türkiye’nin demografik avantajının perakendeciler için büyük bir potansiyel oluşturduğunu söyleyen Akın, altını çizdiği konuyu şöyle detaylandırdı: “Dünyada 2020’de ilk kez 30 yaşın üzerindeki insanların sayısı, 30 yaşın altındakilerden büyük olacak. ‘Yaşlı’ olarak görülen 65 yaş üstü nüfus da, dünyadaki beş yaş ve altındaki çocuk sayısını belirgin biçimde geçecek.2020’ye ilişkin olumlu işaretlere ve beklentilere rağmen, uzmanlara göre dünya ekonomisini önümüzdeki yıllarda daha ‘yavaş’ bir dönem bekliyor. Türkiye’de ise durum farklı. Genç nüfusu ve devam eden göçün yanı sıra hala iyi seviyede olan doğurganlık oranları, potansiyelin devam ettiğini söylüyor. Hane halkı sayısındaki düzenli artış, sadece perakende değil, konut, enerji, otomotiv gibi pek çok sektörü besliyor.”

Bizi Paylaşın
Continue Reading
Yorum yapmak için tıklayın

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir