Kanal İstanbul Projesi’ne dair açıklamalarını sürdüren Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, bu konuda yetkinin İBB Meclisi’nde olduğunu ve kanalın Montrö Sözleşmesi’yle ilgisi bulunmadığını söyledi.
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, AK Parti Genişletilmiş İl Başkanları Toplantısı’nda ana gündem maddelerinden Kanal İstanbul Projesi’ne ilişkin açıklamalarını sürdürdü.
“SENİN ÖYLE BİR YETKİN YOK”
“Nasıl olduysa İstanbul’da bir Büyükşehir Belediye Başkanlığını aldılar ama İstanbul seçimini AK Parti kazandı çünkü meclis kahir ekseriyetiyle Cumhur İttifakı’nda bunu iyi anlamamız lazım.” diyen Erdoğan, proje protokolündeki imzayı geri çektiğini açıklayan İstanbul Büyükşehir Belediye (İBB) Başkanı Ekrem İmamoğlu’na “Senin böyle bir yetkin yok, bu İBB Meclisi’ne aittir.” ifadesiyle yüklendi.
“YAP-İŞLET-DEVRET OLMAZSA MİLLİ BÜTÇEYLE”
Projeyi “yap-işlet-devlet modeliyle bu mümkün olmazsa milli bütçeyle” hayata geçireceklerini belirten Erdoğan, “Kurumların görevi, devletin adlığı karara uygun şekilde kendi sorumluluk alanlarında üzerlerine düşeni yapmaktır. Görevini ihmal eden hesabını millete ve hukuka muhakkak verecektir.” diye konuştu.
“DÜNYA ÇAPINDA BİR ESER OLACAK”
Erdoğan, hakkında 56 kurumdan olumlu yönde görüş aldıklarını ifade ettiği projenin gerekçeleri ve detaylarına dair şunları dile getirdi: “Kanal İstanbul’un başbakanlığımdan öncesine dayanan bir geçmişi vardır. Biz bu projeyi seçim kampanyasında milletin huzuruna sunduk ve onay aldık. Kanalın uzunluğu 45 km, taban genişliği 275 metre, derinliği 21 metreye yakın olacaktır. Bünyesindeki iki limanı bir yat limanı, 7 köprüsü, 2 demiryolu ve 2 hafif raylı geçişi ile Kanal İstanbul dünya çapında bir eser olacaktır. Bu projenin kararı verilmiş, süreci başlatılmış ve belirli bir aşamaya da gelinmiştir. Hazırlıklarımız tamamlanmak üzeredir. İnşallah bununla ilgili de ihaleye çıkılacaktır.
“DENİZ TRAFİĞİNE ALTERNATİF”
Kanal İstanbul’u deniz trafiğinin bir alternatifi olarak planlıyoruz. Geçtiğimiz yıl İstanbul Boğazı’ndan 41 bin gemi geçti. İstanbul’un böylesine yoğun bir deniz trafiğini kaldıramadığı herkes görebilir. Tabii gözleri olup görmeyenlere bu gerçekleri kabul ve ikrar ettirmek pek mümkün değildir. Sadece son 2 yılda Boğaz’da irili ufaklı 41 gemi kazası yaşandı. Kanal İstanbul’un ön çalışmalarındaki bütçesi 75 milyar civarındadır. Çanakkale Boğazı’na göre İstanbul Boğazı’nda 4 kat daha fazla kaza yaşanıyor.
“MONTRÖ SÖZLEŞMESİ’YLE ALAKASI YOK”
Türkiye’nin bu projeden elde edeceği gelir maliyetini kısa sürede çıkaracağı gibi kalıcı gelir kaynağı da olacaktır. Kanal İstanbul’un Montrö Sözleşmesi’yle de herhangi bir alakası yoktur. Tamamen Türkiye’nin bir suyolu olarak faaliyet gösterecek ve işletilecektir. İstanbul bu proje ile çok daha fazla kıymetlenecektir.”